04: Miranda Pennell

24 March, 2016 - 19:00
Sphinx

 

 

SELECTIE 2016

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

The Host

Miranda Pennell
,
UK
,
2015
,
DCP
,
59'

Tijdens haar onderzoek naar de betrokkenheid van haar overleden ouders bij de Anglo-Iranian Oil Company (nu BP) ontdekt de filmmaakster de brieven van een petroleumgeoloog in het Iran van de jaren 1930, die later op zoek zou gaan naar de wortels van ‘de beschaving’. De film gaat zelf op onderzoek uit en tracht de tekens, de aanwijzingen uit de gefragmenteerde beelden die weggeborgen zitten in de archieven van BP te ontcijferen. Deze reis door beelden van het verleden weeft verhalen uit een persoonlijk verleden en verhalen uit de annalen van een imperialistische geschiedenis dooreen en construeert beetje bij beetje een beeld van een twintigste-eeuwse koloniale ontmoeting.

Miranda Pennell volgde eerst een opleiding hedendaagse dans en studeerde daarna visuele antropologie. In recente filmessays zoals Why Colonel Bunny Was Killed (Courtisane festival Award Winner in 2011) of The Host onderzoekt ze de hedendaagse erfenis vande koloniale politiek. Vertrekkend vanuit archiefmateriaalonderzoekt ze het spanningsveld tussen stilstaande en bewegende beelden en draagt zo bij aan een nieuwe benadering van de historische representatie van de koloniale verbeelding.