08: Ana Vaz & Sasha Litvintseva

26 March, 2016 - 12:30
Sphinx

 

 

SELECTIE 2016

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

_______________

Ana Vaz & Sasha Litvintseva

Dit programma brengt een dialoog tussen het werk van de Braziliaanse kunstenares Ana Vaz en Sasha Litvintseva, gevestigd in Londen maar afkomstig uit Rusland. Beiden werden geboren in de late jaren 1980, wanneer de geschiedenis ten einde kwam (dixit Francis Fukuyama), ze behoren dus tot eenzelfde generatie en hun verschillende praktijken vertonen gelijkenissen qua interesse en onderwerpen. Tijd, geheugen en tijdelijkheid zijn sleutelconcepten voor beiden en hun werk graaft speculatief in de verschillende lagen geschiedenis, verleden, toekomst die te vinden zijn in landschappen en architectuur. Terwijl Litvintseva vooral begaan is met het ontwikkelen van een nieuwe visualiteit voor het Antropoceen, onderzoekt Vaz de verhouding tussen taal en cinema doorheen de sporen van utopische projecten en koloniale geschiedenissen.

Occidente

Ana Vaz
,
BR
,
2014
,
16mm
,
15'

“Een filmgedicht, een ecologie van tekens, dat spreekt over koloniale geschiedenis die zich herhaalt. Ondergeschikten worden meesters, antiek wordt reproduceerbaar tafelservies, exotische vogels worden luxe valuta, ontdekkingsreizen worden extreme-sportentoerisme, monumenten worden geodata. Een sferische reis oostwaarts en westwaarts die cycli van expansie aanduidt in een strijd om een eigen plaats te vinden, de mogelijkheid om aan een tafel te zitten.” (AV)

Exile Exotic

Sasha Litvintseva
,
UK
,
2015
,
HD
,
14'

Exile Exotic, ondergedompeld in geschiedenis en historische simulacra, speelt zich af in een hotel dat een replica is van het Kremlin. De film verhaalt de exotische aanvang van de ballingschap van mijn moeder en mij uit Rusland en dient voor ons als platform om het Kremlin nog eens te bezoeken, zij het aan de rand van een zwembad. De opera-achtige soundtrack doet denken aan de sirenenzang die Odysseus deed afdwalen tijdens zijn zwerftocht naar huis en begeleidt ons verhaal. Het weergalmt doorheen Ruslands geschiedenis en haar traditie van het inperken van de persoonlijke bewegingsruimte. Deze film is een pelgrimstocht. Deze film komt in golven.” (SL)

A Idade da Pedra

Ana Vaz
,
BR, FR
,
2013
,
HD
,
29'

”Een reis naar het verre westen van Brazilië brengt ons bij een monumentale structuur – versteend in het midden van de savanne. De film laat zich inspireren door de epische constructie van de stad Brasília, maar gebruikt die geschiedenis om de stad anders voor te stellen. Ik kijk naar Brasília zoals ik naar Rome kijk: Brasília begon met een finale vereenvoudiging van ruïnes. Doorheen de geologische sporen die ons naar dit fictieve monument leiden legt de film een geschiedenis van ontdekkingsreizen, profetieën en mythes bloot.” (AV)

Immortality, home and elsewhere

Sasha Litvintseva
,
UK
,
2014
,
HD
,
13'

“De film draait rond een theorie van onsterfelijkheid, bijeengesprokkeld uit bestaande theorieën binnen een aantal wetenschappelijke disciplines, die gebaseerd is op de premisse dat onze levens de som zijn van alle informatie die we verwerken en produceren. De film is een ontmoeting tussen mijn persoonlijke geschiedenis en een globale nucleaire ramp en is de neerslag van een persoonlijke bespiegeling over de mogelijke rol van het individu in de denkbeeldige film/gebeurtenis van onze individuele of collectieve dood: als een protagonist of als een figurant die voorkomt in een handvol frames op het precieze moment van het sterven.” (SL)