14: Kevin Jerome Everson
SELECTIE 2017
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
_______________
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
SELECTIE 2017
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
_______________
In Kevin Jerome Eversons diep aangrijpende Ears, Nose and Throat bevestigt een uitgebreid neus-, keel- en ooronderzoek een vrouw haar vermogen om te getuigen. Vervolgens vertelt ze een tragisch verhaal waarvan we de verschrikking zien, horen noch ruiken, maar ons al te makkelijk kunnen inbeelden.
Dit portret van Afro-Amerikaanse medewerkers van het stemlokaal bij Tonsler Park in Charlottesville, Virginia is gefilmd tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 8 november 2016, de dag waarop de strijd tussen Donald Trump en Hillary Clinton beslist werd. Kevin Jerome Everson registreert hoe de medewerkers de eed afleggen, hoe zij rijen kiezers aan zich voorbij zien trekken en stembiljetten uitdelen. Niemand lijkt zich bewust van de camera die er bewegingsloos staat opgesteld. Gesprekken veranderen in geroezemoes, ruggen belemmeren het zicht van de lens — dit is democratie in de praktijk en elke stem telt. Langzaam opent de film een ruimte voor zij die zo vaak onzichtbaar blijven. De gekozen locatie is niet zonder betekenis: Tonsler Park is vernoemd naar Benjamin Tonsler, een lokale Afro-Amerikaanse schooldirecteur die tijdens de segregatie oudere Afro-Amerikanen tegen de regels in les bleef geven. De films van Kevin Jerome Everson getuigen van een sterk gevoel voor plaats en historisch onderzoek. Ze combineren narratieve en documentaire elementen met uitgesproken vormelijke keuzes. Steeds centraal staan de gebaren, bewegingen en handelingen die een gevolg zijn van bepaalde condities in de levens van working-class Afro-Amerikanen en andere mensen van Afrikaanse afkomst.