15: Wieland / Bayer-Broc

2 April, 2017 - 14:00
Sphinx cinema

 

 

SELECTIE 2017

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

_______________

Twee filmische getuigenissen van strijd en solidariteit: een 16mm film uit de jaren zeventig van Canada’s voornaamste vrouwelijke kunstenares Joyce Wieland, en een hedendaags werk over de gewelddadige repressie van de arbeidersklasse in de vroege twintigste eeuw van de jonge Franse filmmaker Charlotte Bayer-Broc. Beide filmmakers delen een taal die tegelijk poëtisch en politiek, gevoelig en kritisch is.

_______________

 

In the presence of Charlotte Bayer-Broc.

Solidarity

Joyce Wieland
,
CA
,
1973
,
16mm
,
11'

In deze film over de Dare staking in de vroege jaren zeventig marcheren honderden voeten en benen terwijl het woord ‘solidariteit’ in superimpositie het scherm siert. De geluidsband bestaat uit een speech van één van de organisatoren over de arbeidssituatie. Zoals in haar films Rat Life and Diet in North America, Pierre Vallieres en Reason Over Passion, combineert Solidarity een politiek bewustzijn met een esthetisch perspectief en Wielands unieke gevoel voor humor.

Los Diablos Azules

Charlotte Bayer-Broc
,
FR
,
2016
,
HD
,
48'

“In 1907 werden 3600 kompels uit de Noord-Chileense salpetermijnen van La Pampa neergeschoten door het nationale leger in de haven van Iquique waar ze samenkwamen om te demonstreren. De heldhaftigheid van deze vroege revolutionairen werd verhaald in La Cantata Santa Maria de Iquique, een lange klacht die geschreven is door Luis Advis in 1969, een jaar voor de verkiezing van Salvador Allende. In de Marxistisch didactische traditie wisselt deze cantata af tussen gesproken beschrijvingen, partizanenliederen en klaagzangen geïnspireerd door traditionele Andes muziek. In Los Diablos Azules maakt Charlotte Bayer-Broc haar eigen bewerking.” (Olivier Cheval)