Dissent ! Jacques Rancière

30 March, 2017 - 13:30
Minard
Due to great response and increasing request, we advise to make reservations for the conversation with Jacques Rancière via julie@courtisane.be. Tickets can be picked up 20 minutes in advance.

An infinity of emotions is created in cinema — gestures, gazes, movements of bodies, possibilities for bodies to relate to one another: this is the treasure we should cherish. It’s fundamental with regard to the formatting of fictions, of expressions, of expected effects. This is why cinema has to be thought of as a global historic adventure — we lose sense of it if we continue to focus on the “releases the year”. Rather than dabbling in actuality we ought to take up cinema as a whole, in relation to all its potentialities, which assumes a real militant cinephilia. We should rethink cinema as part of a history of possibilities of life.

Hoe kan cinema ons uitdagen om iets anders te verbeelden? Deze vraag houdt Jacques Rancière in de ban sinds hij gegrepen werd door de golf van cinefilie die Parijs beroerde in de jaren zestig. Van zijn eerste interview in Cahiers du Cinéma in 1976 tot zijn reeks van kritische teksten voor datzelfde tijdschrift tussen 1998 en 2001 en de publicatie van La Fable cinématographique (2001) en Les écarts du cinéma (2011): cinema vormt een belangrijke leidraad doorheen zijn werk, die zijn omzwervingen langs de oevers van het politieke verbindt met zijn ondernemingen op het terrein van het esthetische.

Hoe kan cinema gedacht worden in relatie tot deze twee voortdurend verschuivende en verstrengelende gebieden, als een strijdperk dat de oorspronkelijke verantwoordelijkheid van politiek in zich draagt: de organisatie van dissensus? Hoe kan de filmische ordening van verschijningsvormen een speelveld openen waar het eenheidsdenken kan worden bevraagd en ontstemd? Hoe kan ze de common sense ontregelen dat een realiteitsbegrip voorstaat in overeenstemming met wat al gekend is en uitsluitend zo kan zijn? Met andere woorden: hoe voorziet cinema in het ontstaan van fictie?

Kan, in het licht van een werkelijkheid die zogezegd voorbijgaat aan alle mogelijke ficties, het opmeten van veranderingen in de aard van cinematografische fictie en haar criteria van noodzakelijkheid, consistentie en plausibiliteit, niet iets vertellen over de manier waarop we betekenis geven aan onze tijd? Kan het zijn dat, in tegenspraak met de oordelen van zij die de spektakelmaatschappij betreuren en roepen om een heropstanding van de werkelijkheid, het niet de ervaring van het werkelijke is die taant, maar eerder het vermogen om te fictionaliseren? Tijdens dit gesprek zullen we een selectie van recente films als vertrekpunt nemen voor een verkenning van de mogelijke relaties tussen cinema, fictie en politiek, en de voortdurende dialoog tussen werkelijkheid en verschijning, tussen wat is en wat zou kunnen zijn.

 

DISSENT ! is een initiatief van Courtisane, Auguste Orts and Argos, in de context van het research project 'Figures of Dissent' (KASK/Hogent). In samenwerking met Multimedia institute (Zagreb), Collective Eimigrative art en Edicija Jugoslavija (Belgrado/Brussel), Phd in One Night Collective (Brussel/Vis).

A conversation with Jacques Rancière

Cinea, Filmmagie, Sabzian and Courtisane have invited some independent filmcritical organisations and authors in the context of Jacques Rancière’s visit.

Met de steun van Creative Europe Media Desk Flanders.