Lav Diaz retrospective

10 September, 2015 - 26 November, 2015
CINEMATEK, Brussel
CINEMATEK, Courtisane en Bozar, in samenwerking met VDFC, presenteren de eerste retrospectieve van de films van Lav Diaz in België. Op 10-11-12 november is de filmmaker aanwezig voor gesprekken over zijn werk en over Lino Brocka, die een onvergetelijke stempel drukte op de cultuur en cinema van de Filipijnen en aan wie Diaz een hommage bracht in zijn 'Evolution of a Filipino Family'.

Een radiografie van een land via portretten van individuen en families. Lav Diaz en zijn extreme cinematografische aanpak - films van vijf à tien uur, een beperkt aantal shots, weinig camerabewegingen - heeft lang de geesten verdeeld, maar ondertussen wordt hij bijna unaniem gerekend tot de allerbelangrijkste regisseurs van het moment. Het is dan ook met gepaste trots dat CINEMATEK, Courtisane en Bozar u deze bijna volledige retrospectieve presenteren.

Lav Diaz komt zelf Norte, the End of History inleiden op 11 november in BOZAR en Lino Brocka's Manilla, in the Claws of Light op 12 november bij CINEMATEK. Langzaam maar zeker is de 56-jarige Filipijn Lav Diaz uitgegroeid tot een van de belangrijkste hedendaagse regisseurs. Jarenlang heeft hij in de marge gewerkt, slechts gekend en bemind door een kleine groep cinefielen. Dat de jongste tijd de naam Lav Diaz luider is beginnen klinken in de filmwereld dankt hij aan de selectie van Norte, the End of History voor de Un Certain Regard-sectie van het festival van Cannes in 2013 en aan de Gouden Luipaard die hij vorig jaar ontvangen heeft in Locarno voor From What Is Before. Dat resulteert nu in de belangrijkste retrospectieve van zijn werk: in het Jeu de Paume in Parijs en bij ons in CINEMATEK.

De films van Diaz zijn weerbarstig, maar ook meeslepend, en dan heeft alles met hun radicale vorm te maken. Na enkele films, eind jaren 90, van een doorsnee lengte, opteert hij sinds kort na de eeuwwisseling voor films van een zeer aanzienlijke lengte. Films die vier tot zes uur duren, horen tot de kortere in zijn recente filmografie. Evolution of a Filipino Family klokt af na bijna tien uur. Die lengte heeft belet dat de films van Lav Diaz uitgebracht worden in de bioscoop waardoor ze alleen op festivals te zien zijn, of tijdens een retrospectieve zoals deze. Maar de lengte is niet het enige radicale punt van Diaz’ films. Ook hier zien we dat hij na enkele veeleer klassieke films, sinds bijna vijftien jaar kiest voor een vormgeving die sterk afwijkt van de norm. Een gemiddelde shotlengte van één minuut is geen uitzondering, camerabewegingen zijn tot een minimum beperkt en Diaz kiest meestal voor zwart-wit. Cinema als uithoudingsoefening? Dat valt niet te ontkennen, maar de lengte en het minimalisme geeft de films ook een bezwerende kracht. De verhalen die Diaz vertelt zijn vaak gelieerd aan de gewelddadige geschiedenis die de Filipijnen de voorbije decennia gekenmerkt heeft. Via zijn portrettering van outsiders binnen de Filipijnse maatschappij, maakt de filmmaker zijn visie op zijn vaderland onmiskenbaar duidelijk. Diaz heeft een groot hart voor de vaak gekwelde inwoners van de archipel en oordeelt streng over de door eigenbelang gedreven en vaak met corruptie geïnfecteerde machthebbers, op alle mogelijke niveaus. Een onvergetelijke reeks films die veel eist van de toeschouwers en nog méér teruggeeft.

 

Het bezoek van Lav Diaz aan België is een samenwerking tussen CINEMATEK, Courtisane, BOZAR, VDFC, Universiteit Antwerpen, Cinema Zuid, Jeu de Paume Paris, Le Festival d’Automne à Paris, Austrian Film Museum, Cineteca Bologna en met de steun van de Filipijnse ambassade in België.

Speciale dank aan Lav Diaz, Hazel Orencio, NCCA, Milay Calonge, Faith Planas-Bautista en Nadin Mai.