Valeska Grisebach

15 February, 2019 - 27 February, 2019
  • Brussel / Gent / Leuven

Na het veelgeprezen relatiedrama Sehnsucht, dat in 2006 onder andere door Cinematek werd bekroond met de Prix Cinédécouvertes, had Valeska Grisebach maar liefst elf jaar nodig om een nieuwe film af te werken. Maar Western (2017) was het wachten meer dan waard: zelden heeft een film op een zo indringende manier de contouren en uitdagingen van het hedendaagse Europa geëvoceerd. Net zoals haar voorgaande werk is Grisebach’s derde langspeelfilm – opnieuw met de vermaarde Bernhard Keller achter de camera – het resultaat van een uitgebreid onderzoeksproces, waarbij ze geduldig op zoek gaat naar gepaste locaties en een cast van non-professionele acteurs. In dit geval vond ze in Petrelik, een gehucht in het Zuiden van Bulgarije die de mythe van het “Wilde Oosten” verzinnebeeldt, de geschikte plaats om haar eigen invulling te geven aan het western genre. Geïnspireerd op de ambivalente heldenfiguren in klassieke genre-oefeningen zoals Anthony Mann’s Winchester ’73 (1950), worden de duellerende neo-cowboys in Western belichaamd door een groep Duitse bouwvakkers die bij hun confrontatie met het vreemde weifelen tussen nieuwsgierigheid en paranoia, tussen een verlangen naar samenhorigheid en een angst voor het onbekende. Zo raakt Grisebach’s zelfbenoemde “dans met de western” aan een aantal kwesties die vandaag centraal staan in het Europese debat, waaronder ook de “gold-rush” naar het Oosten, een thema die ook zindert doorheen een andere film uit de zogenaamde Berliner Schule: Maren Ade’s Toni Erdmann (2016), waaraan Grisebach niet toevallig meewerkte als script consultant. Dit retrospectief programma, dat ook een handgekozen selectie van dialogerende films omvat, illustreert hoe haar werk reeds vanaf haar afstudeerwerk Mein Stern (2001) balanceert tussen constructie en improvisatie, tussen het aftasten van het reële en het uitkienen van fictie. Een evenwichtsoefening die Valeska Grisebach als geen ander weet te beheersen. 

In samenwerking met Cinematek, KASK cinésessies, KASKcinema, STUK & Goethe-Institut