what remains

belit sağ
,
NL
,
2018
,
DCP
,
colour
,
17'

Het nieuwste werk in een reeks films waarin belit sağ het geweld van politie en militairen tegen de Koerden in het zuidoosten van Turkije aanklaagt. what remains bestaat uit beelden die sağ schoot en verzamelde tussen 2015 en 2016 in Cizre, een stad met een Koerdische meerderheid, alsook materiaal van over heel Turkije in dezelfde periode. Het werk focust op het materiaal dat de kunstenaar heeft van collectieve Koerdische rouwpraktijken en de afbeeldingen van de doden die in deze praktijken worden gebruikt. Sağ benadert haar onderwerp zowel filosofisch als emotioneel, en is gedreven om werk te maken dat theoretisch grondig onderbouwd is en moreel meedogend.

So, on behalf of my country and from the bottom of my heart

Anna Dasović
,
NL
,
2019
,
video
,
colour
,
10'

 

Op 11 juli 2015 is Dasović aanwezig op de begrafenis van 136 mensen in Potočari, Servische Republiek, Bosnië en Herzegovina. Deze mensen kwamen om tijdens de genocide die plaatsvond rondom Srebrenica, Oost-Bosnië in de zomer van 1995. Hun stoffelijke overschotten werden opgegraven in het voorgaande jaar uit massagraven in de omgeving. So, on behalf of my country and from the bottom of my heart brengt beelden samen van zowel de pers als materiaal geschoten met mobiele telefoons, zowel van haarzelf als ‘gevonden’ materiaal van andere aanwezigen van de 20ste herdenking van de genocide in Srebrenica. Het is de enige begrafenis die jaarlijks wereldwijd op televisie wordt uitgezonden. Het materiaal volgt de bewegingen van Bill Clinton en de toenmalige Servische premier Aleksander Vučić, in een geagiteerd en geladen tafereel dat zich langzaam ontvouwt in een massaal verbaal en fysieke protest. De film maakt pijnlijk zichtbaar dat familieleden die deze jaarlijkse begrafenissen bijwonen - velen van hen overlevenden van het bloedbad zelf - geen uitlaatklep hebben voor hun verdriet. In plaats daarvan worden ze gedwongen vluchtige gebaren van zelf-sabotage uit te voeren in het licht van een politieke choreografie die is geconstrueerd om uitsluitend de belangen van politici te dienen. 

The Migrating Image

Stefan Kruse Jørgensen
,
DK
,
2018
,
DCP
,
colour
,
28'

In de zomer van 2015, ervaart Europa de grootste instroom van vluchtelingen sinds de Tweede Wereldoorlog. Door een fictieve groep vluchtelingen doorheen Europa te volgen, stelt The Migrating Image de overproductie van beelden van menselijke tragedies en sterfgevallen in vraag: militaire opnames, drone fotografie, een 360° camera of satellietopnames — elke fase van de verschrikkelijke reis is vertegenwoordigd door een ander beeldregime. Doorheen zijn schijnbaar kille en objectieve beeldanalyse, geeft Kruse een bijtende kritiek.