13: Stilinović / Farocki / Dražić & Janssen

1 April, 2017 - 20:15
Minard

 

 

SELECTIE 2017

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

_______________

 

In the presence of Dušica Dražić & Wim Janssen.

Program in collaboration with KASK Media Arts department. 

Time 1 (Vrijeme 1)

Mladen Stilinović
,
YU
,
1977
,
16mm
,
10'

In zijn omvangrijke oeuvre spiegelt en bevraagt Mladen Stilinović de ideologische tekens die een samenleving conditioneren. Naast vele politieke tekens doordringt ook de figuur van de kunstenaar en de relatie tussen arbeid, creativiteit en culturele waarde zijn werk. Het ontwikkelen van destabilisatie-strategieën bleef een sleutelcomponent in zijn praktijk, zoals zijn invraagstelling van ideologische macht gecreëerd en in stand gehouden door symbolen, bureaucratie en taal. In zijn laatste twee films, Time 1 en Time 2, filmt Stilinović de beweging van een klok en een wekker. In 1979 publiceerde hij zijn boek I Have No Time waarin hij obsessief de titel schrijft en herschrijft als een ironisch commentaar op één van de meest gebruikte frases. “Mensen die geen tijd hebben, werkten me altijd al op de zenuwen. Vooral vandaag is het excuus van geen tijd hebben de slechtste retoriek geworden. Vandaag wordt tijd weggevaagd als een element van de stad, de straat, alles.” (Mladen Stilinović)

Georg K. Glaser- Schriftsteller und Schmied

Harun Farocki
,
DE
,
1988
,
16mm
,
44'

“Georg K. Glaser is een handarbeider en schrijver. Nogal letterlijk. Zijn ochtenden brengt hij door aan zijn schrijftafel, vanaf ’s middags is hij te vinden in zijn werkplaats in de Parijse Maraiswijk. Daar vervaardigt hij kannen, kommen, lampen, vazen en ander metaalwerk. Hij beheerst metaalbewerkingstechnieken die bijna niemand anders vandaag nog kan uitvoeren. Glaser, geboren in 1910 nabij Worms, liep op jonge leeftijd weg van huis en ging reizen. Hij werd in heropvoedingsinstellingen geplaatst en vervoegde de communisten. In 1933 dook hij onder en ontsnapte via Saarland naar Frankrijk. Daar werd hij een genaturaliseerd burger, werkte voor de nationale spoorwegen, werd opgeroepen voor de dienstplicht en kwam al snel in Duits gevangenschap terecht. Jarenlang had hij zich voorgedaan als een Fransman die goed Duits kon spreken. Na een ontsnapping keerde hij terug naar Parijs en ging aan de slag bij Renault. Hij vond het werk aan de lopende band ondraaglijk en onmenselijk. Bijna veertig jaar geleden startte Glaser als ambachtsman en hij uit sindsdien zijn kritiek zowel in zijn denken als in zijn handelen. Hij combineert vakmanschap en het schrijven en wijst op het Franse woord artisan, waarin de lettergreep ‘art’ nog niet gescheiden is van werk.” (Harun Farocki)

Time 2 (Vrijeme 2)

Mladen Stilinović
,
YU
,
1980
,
16mm
,
b&w
,
3'

Projektor

Dušica Dražić & Wim Janssen
,
BE, YU
,
2017
,
35mm
,
17'

Na de tweede wereldoorlog werd in het Joegoslavië van Tito een nieuw en groot belang toegewezen aan de positie van cinema binnen het regime. In een sneltempo werden honderden nieuwe bioscopen opgericht, de grootste filmstudio van Europa werd geopend in Belgrado en de firma Iskra in Slovenië werd opgedragen de massale productie van 35mm filmprojectoren te starten. De meest legendarische uit de reeks was de NP-21 (NP staat voor ‘Narodni Projektor’ of ‘Projector van het Volk’). Voor Projektor werd een NP-21 volledig gedemonteerd. Van elk onderdeel werd een mal gemaakt om deze vervolgens af te gieten in brons en terug samen te brengen in een nieuwe functionerende en monumentale projector. Dražić en Janssen filmden het gehele proces en registreerden de schoonheid van de traditionele ambacht in de smederij en de materiële overeenkomsten tussen het brons en de pellicule. De observatie dat een projector het proces van zijn eigen ontstaan toont, reikt verder dan een puur conceptueel statement. Dit project is tegelijk een ode aan handwerk en hoe dit in de loop van de twintigste eeuw ingrijpend veranderde.

Authors: Dušica Dražić, Wim Janssen / Production: Wim Janssen / Co-production: Cats and Dogs production, Werktank / Director of photography: Hannes Boeck / Grip and Light: Jasper Janssens / With the support of: Flemish Audiovisual Fund, Flemish authorities, Claerbout studio, Film Center Serbia, Republic of Serbia – Ministry of Culture and Information, Cultural Centre of Obrenovac, Yugoslav Film Archive, Austrian Cultural Forum Belgrade, Austrian Cultural Forum Brussels, Courtisane / Special thanks to: Foundry Ljubisavljević (Dragan Ljubisavljević, Milivoje Đorđević), ACS Kinoakustika, Novi metal, DeJonghe Film postproduction