Black Pond

Jessica Sarah Rinland
,
UK, AR
,
2018
,
16mm to digital
,
42'

Black Pond onderzoekt de activiteiten binnen een stuk gemeenschapsgrond in het zuiden van Engeland. Het land werd vroeger bezet door 17e-eeuwse agrarische socialisten, genaamd de Diggers, en wordt tegenwoordig bewoond door een natuurhistorische vereniging die zich bezighoudt met het vangen van vleermuizen en nachtvlinders, mycologie, het meten van bomen en botanische wandelingen. Na twee jaar filmen op het land werden de opnames getoond aan de leden van het genootschap, wiens herinneringen en reacties werden gebruikt als deel van de vertelling. De film biedt geen uitgebreid verslag van de geschiedenis van de mens in het gebied, maar verkent op een meer intieme manier de relatie van de mens met en binnen land en natuur. “De mensheid is in symbiose met zijn omgeving, en de open vleugels van een nachtvlinder rusten in de open hand van zijn onderzoeker, alsof zijn lichaam een verlengstuk is van het landschap; nog een omgehakte boom, of misschien nog een rotsblok. Deze gemeenschappelijke inspanning is een getuigenis op zich, maar in combinatie met de mondelinge vertelling van de film wordt het een dubbele strategie waarbij taal ook de hoofdrolspeler is van de film zelf. Zo wordt de documentaire op 16mm een ander bewegend beeld, verwant aan een pulserende metafoor, een manifestatie in het materiële karakter van celluloid, een soort oproep tot actie, de noodzaak om met onze eigen ogen te luisteren om tot een beter begrip te komen.” (José Sarmiento Hinojosa)

Black Pond: The Society

Jessica Sarah Rinland
,
performance

Een performance die verder ingaat op het onderzoeksproces dat werd uitgevoerd bij het maken van Black Pond, een odyssee door een gemeenschappelijk gebied in het zuiden van Engeland, verteld door de handen van de leden van de plaatselijke natuurhistorische vereniging. De performance maakt gebruik van jaarlijkse gemeentevergaderingen, historische kaarten en wetten, klachtenbrieven, e-mails en beeldmateriaal dat jaren eerder op dezelfde locatie zijn opgenomen, om een breder beeld te schetsen van de sociale geschiedenis van het gebied en de relatie tussen de kunstenaar en de Natural History Society.