C.W. Winter & Anders Edström 5 / films by Andy Warhol & Chuck Wein, Jean-Claude Rousseau, Jack Goldstein, Morgan Fisher

24 October, 2021 - 10:30
PADDENHOEK

 

Ter gelegenheid van deze focus stelden C.W. Winter & Anders Edström drie programma’s samen van films die op verschillende wijzes resoneren met hun werk. Alle teksten zijn van de hand van C.W. Winter.

 

In the presence of C.W. Winter & Anders Edström

My Hustler

Andy Warhol & Chuck Wein
,
US
,
1965
,
16mm
,
79'

Met in de hoofdrol de erudiet elegante Harvard student Ed Hood (ook uit Chelsea Girls, Bike Boy en Screen Test #25) en andere Factory regulars: Paul America, Joe "Sugar Plum Fairy" Campbell, Genevieve Charbin en Dorothy Dean. Van midden januari tot april 1966 werd de film, op veler verzoek, elke avond om middernacht vertoond in de Filmmakers' Cinematheque in New York. En hij liep, bijna onophoudelijk, van de ene New Yorkse bioscoop naar de andere tot eind 1968. De recensies waren vrijwel unaniem negatief: "De film is smerig, gemeen en verachtelijk. Het enige boeiende eraan is een bepaalde vorm en toon van verloedering die bijna te openhartig en meedogenloos is om te geloven." Dergelijke kritieken wakkerden de populariteit van de film alleen maar aan en markeerden, op zijn minst met betrekking op zijn eigen werk, Warhols bijna totale vernietiging van het mechanisme van kunst- en filmkritiek. On-screen en off-screen, een hoogtepunt van zelf-reflexieve komedie.

 

Film print courtesy of MOMA

English spoken

Chansons d’amour

Jean-Claude Rousseau
,
FR
,
2016
,
HD
,
8'

Rousseau zet hier zijn onderzoek verder naar wat het al dan niet waard is om een beeld, een scène of een film te zijn. Een zelfportret waarvan de suspens voortkomt uit het spanningsveld tussen deze vragen. Alleen in een hotelkamer. Zicht op een bescheiden zwembad. Besluiteloosheid over een hemd. Een beweging van licht naar halfschaduw naar schaduw. En dan weer terug. Presque rien. Een film die het bijna-niets durft te verkennen. En er met zijn buitengewone fotografische spaarzaamheid uit terugkeert met ontroerende beloningen.

Metro-Goldwyn-Mayer

Jack Goldstein
,
US
,
1975
,
16mm
,
2'

Een keuze die bijna altijd en bijna nooit gratuit is in een filmprogramma. De leeuw Leo, de achtste MGM-mascotte na de leeuwen Slats, Jackie, Bill, Telly, Coffee, Tanner en George, brult in een eindeloze loop. CalArtian Jack Goldsteins beschrijving van de onverbiddelijke binnenlandse hegemonie van de Amerikaanse industriële entertainment productie.

Picture and Sound Rushes

Morgan Fisher
,
US
,
1974
,
16mm
,
11'

Filmschool in 11 minuten. Een hoogtepunt van cinematografische zelfreflexiviteit. Morgan geeft ons de vier toestanden van een film: beeld met klank, beeld zonder klank, klank zonder beeld en de nulverzameling. De film doet denken aan David Fairs advies over gitaarspelen: “It’s pretty easy to play guitar, once you know the science of it. The high notes, the little skinny ones, make high sounds. The big fat ones make low sounds. And then if you go on the part of the guitar near where you pluck it, that makes high sounds. And down at the other end. Like, then you got it mastered. That’s all you gotta know. Oh, and if you want it to be fast, play fast. And if you wanna go slow, go slow. That’s all there is to it. It’s easy to play guitar. Other people, some people worry about chords and stuff. Ya know, and that’s alright too. Ya know, there’s all kinds of music in the world. You might wanna learn some other stuff if you’re doing that kind of music. For what I was doing, that was the beauty of it; you could learn it that first day.” Aan het werk.