Killer of Sheep

2 April, 2015 - 15:30
KASKcinema

 

 

Na het Courtisane festival presenteren Courtisane en CINEMATEK in Brussel een kleine selectie films van Charles Burnett.
www.cinematek.be

 

L.A. Rebellion: Creating a New Black Cinema is a project by UCLA Film & Television Archive developed as part of Pacific Standard Time: Art in L.A. 1945-1980. The original series took place at UCLA Film & Television Archive in October – December 2011, curated by Allyson Nadia Field, Jan-Christopher Horak, Shannon Kelley and Jacqueline Stewart.

The Courtisane Festival will present a modest selection of over 50 representative works, many of them in new prints and restorations. A complete overview of the program can be found on www.cinema.ucla.edu/la-rebellion. In collaboration with Tate Modern & UCLA Film & Television Archive.

Special thanks to George Clark, Steven Hill and Todd Wiener, without whom this program would not have been possible.

Killer of Sheep

Charles Burnett
,
US
,
1977
,
DCP
,
b&w
,
81'

Traag maar gestaag is Killer of Sheep één van de meest geroemde films binnen de L.A. Rebellion geworden. Hoewel de film al in 2000 op 35mm werd overgezet, duurde het nog zeven jaar voor de muziekrechten voor de commerciële distributie werden gecleard. En het momentum zou misschien verloren zijn gegaan als Charles Burnett niet zo’n krachtig, fascinerend beeld had gecreëerd van de postindustriële aftakeling in Watts en van Watts’ gemeenschap die op een heroïsche manier mogelijkheden vindt om een waardig leven te leiden op de stoffige terreinen, in de benauwde huizen en de betonnen jungle van het zuiden van Los Angeles. Het hoofdpersonage is de slachthuisarbeider Stan (vertolkt door (toneel)schrijver en acteur Henry Gayle Sanders) die gebukt gaat onder zijn mistroostige job die hem steeds meer van zijn familie vervreemdt – een onuitgesproken metafoor voor de continue spanning veroorzaakt door de economische malaise. Geïnspireerd door zowel Jean Renoirs The Southerner (1945) als de poëtische documentaires van Basil Wright (één van Burnetts leraren aan de UCLA), bereikt Killer of Sheep uit de hand gefilmd op locatie met non-professionele acteurs, een diepgaande intensiteit. De film bewerkstelligt, ondanks het feit dat veel op voorhand werd gestoryboard, ook een gevoel van directheid en spontaneïteit en bevat serene momenten vol humor, maar ook wanhoop. Burnett creëert zijn persoonlijke lyriek door het combineren van alledaagse beelden – op daken spelende kinderen, Stan en zijn vrouw die een slow dansen in hun woonkamer – met een erg suggestieve soundtrack vol Afro-Amerikaanse muziek. Deze film is tegelijkertijd een tijdcapsule en een tijdloze, humanistische ode aan het menselijk bestaan. (Doug Cummings)