The Last of England

3 April, 2025 - 14:00
ARCA

“The film is an attic; I’ve opened the doors. Think of the mead hall in Beowulf, with the swallow flying through... Think of that mead hall full of the junk of our history, of memory and so on; there’s a hurricane blowing outside, I opened the doors and the hurricane blows through; everything is blown around, it’s a cleansing, the whole film is a cleansing. I need a very firm anchor in that hurricane, the anchor is my inheritance, not my family inheritance, but a cultural one, which locates the film IN HOME.” (Derek Jarman)

 

In the presence of Simon Fisher Turner

The Last of England

Derek Jarman
,
UK, DE
,
1987
,
digital
,
colour
,
92'

Jarmans somberste film, vernoemd naar het iconische schilderij van Ford Madox Brown, is een furieuze aanklacht tegen zowel het verlies van de traditionele Engelse cultuur als de creatie van totalitaire anti-LGBTQI+ wetgeving door de regering-Thatcher. Jarmans gelaagde Super 8 beelden van een wereld in puin worden samengebonden door zijn eigen poëtische vertelling, Christopher Hobbs’ gedurfd productiedesign, Sandy Powell’s onnavolgbare kostuums en Simon Fisher Turner’s hypnotiserende compositie van score (met bijdrages van o.a. Diamanda Galas, Mayo Thompson en Barry Adamson) en sound design, die vooruitloopt op hun laatste samenwerking in 1993, Blue.