In tijden van grote beroering komt de tijd tot stilstand.
De twee centrale bewegingen in For Now bestaan uit horizontale panorama’s en verticale cuts. Ze tonen verplaatsingen en verschuivingen in ruimte zonder de reis. Natuur, de wind, beweging die op zich staat: dit lijkt het echte onderwerp van de film. For Now ontvouwt zich in golven. Locaties komen en gaan, en keren terug — Lewinsky Park, Maximiliaanpark, Habima Square, Lion Square, Zucotti Park, Times Square of pastorale landschappen aan weerszijden van de Middellandse Zee. De handelingen zijn dezelfde: mensen wachten, komen voorbij, doden tijd. De tegenstellingen tussen vluchtelingen en burgers, tussen toeristen en activisten, tussen Israëli’s en Palestijnen, tussen Europeanen en Amerikanen worden minder duidelijk. Verschillende elementen — de herhaling van deze niet verklaarde relaties, Asselberghs die resoluut na de feiten filmt, de enigmatische handgebaren — onthullen een zekere constellatie waarin de dingen tijdelijk samenkomen voor ze afscheid nemen. Het is een film die zich langs de gebeurtenissen en langs de tijd afspeelt. Een hedendaagse film in de pure betekenis van het woord — een manier om in de tijd te zijn.