Of Time and Struggle - Four Films by Ogawa Productions

“Ogawa’s method returns to the original intention of documentary, realising the principle of documentary. What are the principles and original intention of documentary? First it is a love toward the object documented, a strong admiration and attachment, and it is carrying this first principle over a long period of time. Nearly all the films considered masterpieces fulfil these two conditions.” (Oshima Nagisa)

Dit programma belicht vier cruciale documentaires die Ogawa Productions maakte tussen 1971 en 1986. Dit collectief werd opgericht in de late jaren zestig onder leiding van filmmaker Ogawa Shinsuke. Met opmerkelijke toewijding legden hun films enkele van de belangrijkste politieke en sociale omwentelingen vast uit Japans ‘politiek seizoen’, zoals de strijd van de studentenbeweging in de late jaren zestig en het lang aanhoudende verzet van de boeren van Sanrizuka vanaf diezelfde periode tot midden de jaren zeventig. De groep ijverde voor collectieve besluitvorming en bereikte doorheen de jaren een ongezien niveau van betrokkenheid met de mensen die ze filmden. Ze beoogden onafhankelijke films te maken en ontwikkelden alternatieve methodes voor het verdelen, vertonen en bespreken van hun werk.

Hun eerste films over de protestbeweging van Japanse studenten boden een radicaal alternatief voor de bestaande modellen van documentair filmmaken. Deze berichten van het strijdfront waren erg invloedrijk en reflecteerden de diepe sociale onrust die groeide doorheen het land. In 1968 vervoegden de filmmakers het rijzende verzet van de boeren in de velden van Sanrizuka, nabij Tokyo, tegen de regeringsplannen om hun gronden te onteigenen voor de bouw van een nieuwe, internationale luchthaven. In lijn met hetzelfde principe van engagement en nabijheid die hun vroege werk karakteriseerde, vestigden de filmmakers zich in het dorp Heta, waar ze voor de volgende vijf jaar leefden en het conflict documenteerden in een monumentale reeks van zeven krachtdadige sociale protestfilms. Wanneer het conflict verwelkte, verplaatsten de filmmakers hun camera’s van het slagveld naar het trage ritme van het dorpsleven en legden ze met uiterste gevoeligheid de verhalen, beproevingen en ervaringen van de boerengemeenschap vast.

In 1974, volgend op de Sanrizuka reeks, verhuisde Ogawa Productions naar het dorp Magino, in de Yamagata prefectuur, waar ze gedurende het volgende decennium als een commune zouden leven. Nauwgezet verwezenlijkten ze er twee buitengewone films over zowel rijstteelt als tradities, mythes en de veranderende realiteit van ruraal Japan. Historische en mythologische tijd vloeien samen met het dagelijkse dorpsleven en de seizoenscycli van de gewassen, terwijl vertellingen, fictionele re-enactments en documentaire benaderingen door elkaar geweven worden, resulterend in uiterst idiosyncratische films.

De unieke praktijk van Ogawa en het collectief werd erg invloedrijk voor een hele generatie filmmakers in Japan en daarbuiten. Hun werkwijze werpt actuele vragen op over radicaal filmmaken, documentaire esthetiek, politieke participatie en representatie, maar ook vragen rond auteurschap en de complexe aard van collectief filmmaken.

Professor Markus Nornes, auteur van Forest of Pressure (2006), een fundamenteel boek over Ogawa Productions en de naoorlogse Japanse documentaire, zal aanwezig zijn in Gent om ons te gidsen door de verhalen, praktijken en theorieën achter deze films.

 

Met de steun van The Japan Foundation, Athenée Français Cultural Center, Tokyo
Met dank aan Yamagata International Documentary Film Festival, ICA, David Powell