Želimir Žilnik

26 November, 2014 - 20:00
Nova Cinema, Brussel
talk+screening

Elk land zijn "nouvelle vague" zouden we kunnen stellen. Ex-Joegoslavië had de zijne, en niet van de minste. "Black Wave" spreidde zich over een tijdspanne van enkele jaren, op de wip tussen de jaren 60 en 70, kort maar ongezien hevig. Er kwamen films uit die sterk vernieuwend waren op stilistisch niveau, die braken met de narratieve codes van die tijd, en die stonden voor een onvoorwaardelijke vrijheid als het op gebruik van filmtaal aankwam. Deze films, vaak wild subversief en gedurfd kritisch voor de maatschappij van toen, werden heel lang niet getolereerd door het communistische regime (we spreken over het Tito-tijdperk) en vanaf 1972 werd Black Wave zwaar gecensureerd.

Samen met Dušan Makavejev en Karpo Godina, is Želimir Žilnik een van die namen waar we niet om heen kunnen wanneer het over Black Wave gaat. Zijn werk, even productief als onvermoeibaar radicaal, spreidt zich uit over de jaren 60 tot nu. Of het nu over zijn korte of lange films gaat, over documentaire of fictie, en zelfs docufictie, Želimir Žilnik is steeds trouw aan zichzelf gebleven en aan zijn principe van onafhankelijkheid. Zijn films weerspiegelen verhalen over veranderingen, oproer en tegenstellingen in de Balkan-maatschappij, en meer recent in Europa. Steeds met gespierde humor, die eigen is aan de Slaven, zo lijkt het wel. Wij maken gebruik van het verblijf van Želimir Žilnik in België om enkele van zijn films te tonen en hem te ontmoeten.

 

In samenwerking met Nova Cinema & KASKlezingen.

 

Op 10 december om 20u vertoont Nova Cinema ook nog Kenedi Goes Back Home (2003 - 75'), The Unemployed (1968 - 13') en Inventory (1975 - 9') en op 17 december om 20u Marble Ass (1994 - 87') en Black Film (1971 - 14').

www.nova-cinema.org

Early Works

Želimir Žilnik
,
YU
,
1969
,
35mm
,
b&w
,
87'

Eerste langspeelfilm van Želimir Žilnik. Early Works vertelt het verhaal van drie jongemannen en een jonge vrouw die besluiten om een reis door Joegoslavië te maken in hun aftandse auto. Geïnspireerd door de boeken van Karl Marx willen ze de wereld veranderen met slechts één doel voor ogen : de bevolking aanmoedigen om zich te bevrijden van de socialistische maatschappij en te breken met de routine van hun dagelijkse bestaan om het "echte" socialisme te beleven. Ze worden gestopt, breken met hun utopische project, en wijden zich aan een absurde en groteske auto-destructie.

Early Works ontving de Gouden Leeuw op het festival van Berlijn in 1969, de eerste voor een Joegoslavische film. De zwarte en vaak bizarre humor die een bijtende kritiek ventileerde, bleek een brug te ver voor het regime, dat Zelnik heel wat last bezorgde. Hij kon zijn tweede film niet afwerken en besloot om enkele jaren in Duitsland te gaan wonen. Deze voorstelling wordt ingeleid door twee kortfilms uit de Black Wave periode, en wordt gevolgd door een ontmoeting met Želimir Žilnik.

Newsreel on Village Youth, in Winter

Želimir Žilnik
,
YU
,
1967
,
35mm
,
b&w
,
15'

This documentary was shot in villages at the outskirts of Novi Sad – Bukovac, Krčedin and Futog. The camera is focused on young people, their leisure time in wine cellars, at dances, in village streets, in pubs. The participants are witty, energetic young men and women; they are having fun but would rather be somewhere else.

Little Pioneers

Želimir Žilnik
,
YU
,
1968
,
35mm
,
b&w
,
18'

Socially neglected children, taking care of themselves, they dare go stealing and break the law. They argue with parents who neither understand them nor do they have feelings for them. As a counterpoint to this story we see a TV show where a popular actor-entertainer Gula (Dragoljub Milosavljevic) addresses happy and care-free children.