07: Diaspora Suite by Ephraim Asili

30 March, 2018 - 18:30
Minard

Ephraim Asili featuring Joe McPhee

Op zeven jaar tijd voltooide filmmaker, radiopresentator en all-round muziekliefhebber Ephraim Asili een opmerkelijke cyclus van vijf films over zijn verhouding tot de Afrikaanse diaspora: Forged Ways (2011), American Hunger (2013), Many Thousands Gone (2015), Kindah (2016) en Fluid Frontiers (2017). Deze films documenteren niet enkel zijn reizen door Brazilië, Canada, Ethiopië, Ghana, Jamaica en de Verenigde Staten, maar vormen via hun verkenning van de interacties van culturen en geschiedenissen doorheen tijd en ruimte ook een persoonlijke bespiegeling op de denkbeelden over de Afrikaans-Amerikaanse culturele identiteit. Met behulp van een observationele 16mm-cinematografie en suggestief gebruik van geluid en muziek geeft Asili uiting aan de resonanties van woorden en gebaren die eeuwen en oceanen overspannen. Ter gelegenheid van het Courtisane festival zal Ephraim Asili zijn volledige “Diaspora Suite” voorstellen met een live bijdrage van Joe McPhee.

 

In the presence of Ephraim Asili and Joe McPhee.

Forged Ways

Ephraim Asili
,
US
,
2011
,
b&w
,
16'

Forged Ways, gefilmd op locatie in Harlem en Ethiopië, combineert elementen van documentaire, narratieve en experimentele filmvormen. Structureel beweegt de film zich tussen een eerste-persoonsrelaas van de filmmaker, een derde-persoonservaring van een man die de straten van Harlem doorkruist, en het dagelijks leven in steden en dorpen in Ethiopië. Door het onderdrukken van enige definitieve verhaallijn of “boodschap” functioneert de film als een audiovisuele meditatie op de denkbeelden over Afrikaans-Amerikaanse culturele identiteit. Tegelijk onderzoekt Asili enkele van de meer subtiele gevolgen van het handhaven van een identiteit die honderden jaren en duizenden mijlen overspant.

American Hunger

Ephraim Asili
,
US
,
2013
,
video
,
b&w
,
19'

Heen en weer bewegend tussen een straatfestival in Philadelphia, de slavenforten en de hoofdstad van Ghana en de kust van New Jersey, verkent American Hunger de relatie tussen persoonlijke ervaring en collectieve geschiedenissen. Amerikaanse fantasieën staan tegenover Afrikaanse realiteiten. Afrikaanse realiteiten staan tegenover Amerikaanse fantasieën. Afrikaanse fantasieën staan tegenover Amerikaanse realiteiten. Amerikaanse realiteiten staan tegenover Afrikaanse fantasieën.

Many Thousands Gone

Ephraim Asili
,
US
,
2015
,
video
,
colour
,
9'

Featuring a live performance of Joe McPhee.

Many Thousands Gone is gefilmd op locatie in Salvador, Brazilië (de laatste stad in het westelijk halfrond die slavernij afschafte) en in Harlem, New York (een internationaal centrum van de Afrikaanse diaspora). De film legt verbanden tussen een zomernamiddag in de straten van beide steden. Jazz multi-instrumentalist Joe McPhee maakte op basis van een stille versie van de film een muzikale interpretatie. Voor deze gelegenheid zal McPhee live een nieuwe ‘lezing’ brengen.

Kindah

Ephraim Asili
,
US
,
2016
,
video
,
colour
,
12'

Dit deel is gefilmd in Hudson, New York en Accompong, Jamaica. Dat laatste dorp ontstond in 1739 nadat rebellerende slaven en hun afstammelingen een langdurige oorlog uitvochten met de Britten, wat resulteerde in de totstandkoming van een vredesverdrag tussen beide zijdes. Het verdrag dat werd getekend onder Brits bestuurder Edward Trelawny, verleende deze Marrongemeenschap, naast enige politieke autonomie en economische vrijheden, 607 hectare land tussen hun bolwerken Trelawny Town en Accompong in het gebied van Cockpit Country. Er wordt gezegd dat Cudjoe, een leider van de Marrons, hen in hun strijd voor autonomie verenigd heeft onder de Kindah boom – een grote, oude mangoboom die er nog steeds staat.

Fluid Frontiers

Ephraim Asili
,
US
,
2017
,
video
,
colour
,
23'

Fluid Frontiers is gefilmd in Detroit en Windsor, aan beide zijden van de Detroit River. De film verkent de verhouding tussen concepten van verzet en bevrijding zoals uitgedacht door de Underground Railroad (met de Detroit River als belangrijk eindpunt), en meer moderne verzets- en bevrijdingsbewegingen rond Dudley Randell’s onafhankelijke uitgeverij in Detroit, Broadside Press (ca. 1965-1975), of het installatie-, beeldhouw-, en performancewerk van lokale kunstenaars uit Detroit. Alle gedichten worden gelezen van originele kopieën van Broadside Press publicaties en alle opnames zijn in één keer gefilmd zonder voorafgaande repetitie. Alle lezers zijn geboren in de Detroit Windsor regio en werden benaderd in de loop van het productieproces.