Qu Da Hai De Lu Shang (On the Way to the Sea)

Tao Gu
,
CA, CN
,
2010
,
HD
,
b&w
,
19'

Op 12 mei 2008 vond de grootste aardbeving in de geschiedenis van China plaats in Wenchuan, de geboorteplaats van de filmmaker. Volgens officiële cijfers vonden 69.159 mensen de dood, 374.141 werden zwaar gewond en 17.469 worden nog steeds beschouwd als vermist. De ouders van de filmmaker, de centrale figuren in deze film, hebben de ramp overleefd. In een surreële hybride van documentaire, experimentele abstractie en fictionele elementen exploreert On the Way to the Sea de menselijke fragiliteit en spirituele onteigening die zo’n rampspoed veroorzaakt. 

Boundary

Devin Horan
,
US, LV
,
2009
,
video
,
colour
,
19'

Een film die zich afspeelt te midden van een geïsoleerde gemeenschap in een afgelegen zone dichtbij de Russische grens. Boundary evoceert een ruimte van ambiguïteit, een psychogeografie, een afwezigheid van elke persoonlijke geschiedenis. Het is het eerste deel van een vierluik gebaseerd op een citaat van de Iraanse auteur Sadeq Hedayat: “In het leven is het mogelijk om angeliek, menselijk of dierlijk te worden. Ik ben geen enkele van de drie geworden.” Filmmaker en curator John Gianvito noemde Boundary een van zijn favoriete films van het afgelopen decennium. Hij beschreef de film als een “meditatief non-narratief sfeerstuk gefilmd in een onbepaalde Oost-Europese schemerzone, die de lyrische intensiteit van Georg Trakl of Vladimir Holan in herinnering brengt”. 

Slow Action

Ben Rivers
,
UK
,
2010
,
16mm
,
colour
,
44'

Een post-apocalyptische sciencefictionfilm opgebouwd uit vier hoofdstukken die meanderen tussen documentaire, etnografische studie en fictie. Het idee van eilandbiografie – de studie van hoe organismen en ecosystemen evolueren in een staat van isolatie, omgeven door onmogelijke habitat – wordt toegepast op een conceptie van de Aarde binnen een paar eeuwen; het zeeniveau stijgt tot absurde hoogtes, waardoor hyperbolische utopia’s ontstaan die een uitzicht geven op mogelijke toekomstige mini-gemeenschappen. De klankband van de film verhaalt voor elk van de vier eilanden (gefilmd in Lanzarote, Gunkanjima, Tuvalu en Somerset) de evoluties volgens hun geographische, geologische, klimatologische en botanische condities.