Anand Patwardhan
“I would like my films to make a difference in the real world. I’m not content to make a film and let it sit idle or let it go only to some film festival or museum and be appreciated by a tiny fraction of well-to-do people. I want the films to be in the mainstream and do as much as I can to get into that mainstream, so that they have an impact in the real world.”
- Anand Patwardhan
Een gesprek met Anand Patwardhan.
Achter de beelden van een ambitieuze democratie en economische superpower, bestaat er een ander Indië. Een land dat steeds terugkerende golven van religieus en etnisch geweld ondergaat (vaak ondersteund door verschillende regeringsniveaus en politiediensten). Een land dat kreunt onder een alsmaar groter wordende armoede en sociale ongelijkheid, deels nog steeds steunend op de erfenis van het kastesysteem. Deze realiteit van Indië, een complex en pijnlijk weefsel van religie, etniciteit, oorlog, gender en klasseverschillen, wordt meestal genegeerd in de traditionele lokale en internationale massamedia. Men kan stellen dat de politiek en het belang van Anand Patwardhan's documentaires wordt gedefinieerd door het counteren van deze onverschilligheid: het engagement om onrechtvaardigheid aan te klagen, weerstand tegen het discours van overheden en tussenkomst in de hedendaagse politieke debatten.
Maar de films van Patwardhan adresseren niet enkel lokale Indische vraagstukken. Ze reflecteren over de staat van de wereld en problemen van identiteit, gemeenschap, racisme en populisme. Zijn films zijn niet geënt op de modellen van de informatieve of onderzoekende journalistiek. Het is iets anders: cinema. Het is precies de esthetiek van cinema die raakt aan wat misschien de essentiële politiek is van Patwardan's werk: de constructie van een veelgelaagde wereld waarin acties, gebaren en woorden worden ontzet uit hun gangbare kader en ingezet als mogelijke instrumenten voor emancipatie.
In de context van Filmer à Tout Prix (ism met LUCA en INSAS) en DISSENT!, een initiatief van Argos, Auguste Orts en Courtisane, met de steun VG & VGC / in het kader van het onderzoeksproject "Figures of Dissent" (KASK/HoGent).