Fertile Memory

18 March, 2021 - 19:30
SABZIAN.BE

On 18 March 2021, Sabzian and Courtisane are hosting the seventh Milestones screening online, presenting Al Dhakira al Khasba [Fertile Memory] (Michel Khleifi, 1980), the first full length film to be shot within the disputed Palestinian West Bank “Green Line”. Fertile Memory is the feature debut of Michel Khleifi, acclaimed director of the Cannes Film Festival triumph, Wedding in Galilee. Lyrically blending both documentary and narrative elements, Khleifi skillfully and lovingly crafts a portrait of two Palestinian women whose individual struggles both define and transcend the politics that have torn apart their homes and their lives.

On the occasion of the online screening of Fertile Memory, Sabzian will be publishing several texts on the film on 17 March 2021. On the evening of the screening, an introduction to the film by Stoffel Debuysere will be posted on Sabzian. The film will be available on Sabzian, free of charge, worldwide.

The presentation of Fertile Memory is part of a series of four Milestones screenings hosted online by Sabzian, of which three are in collaboration with Courtisane. The film and introduction will be available on Sabzian’s home page on the day itself.

Al Dhakira al Khasba (Fertile Memory)

Michel Khleif
,
BE, PS
,
1980
,
16mm
,
99'

Deze film, de eerste langspeelfilm die gefilmd werd binnen de ‘Groene Lijn’ van de bezette gebieden, mengt documentaire en narratieve elementen in zijn portret van twee heel verschillende vrouwen: Farah Hatoum, een vijftigjarige weduwe die in Nazareth woont en Sahar Khalifeh, een gescheiden vrouw die met haar dochter op de door Israël bezette Westoever woont.

“We kunnen de waarheid enkel bereiken wanneer we de logica en de systemen aanklagen die ons veranderen in potentiële beulen en slachtoffers. Op die manier wilde ik een film maken voor – en niet over – de vrouwen van Palestina, en via hen, een film voor Palestina. In Fertile Memory verschijnt Palestina in al zijn facetten - zijn geschiedenis, zijn werkelijkheid, zijn toekomst, zijn tegenstellingen – doorheen de portretten van twee vrouwen, die bijna marginaal zijn in de ogen van de maatschappij: een weduwe en een arbeidersvrouw. Zij worden archetypes van de ervaringen van hun volk. Dit was hoe een onderworpen geschiedenis de helft van haar bevolking verdrukt. Fertile Memory was voor mij de visie van het heden op het verleden voor een betere toekomst. Ik probeerde de echte scènes uit het dagelijks leven richting fictie te drijven door de externe en interne werelden van de vrouwen te verkennen. Ik moest de grenzen tussen realiteit en fictie, tussen document en vertelling opheffen. Is Palestina, in weerwil van zijn werkelijkheid, uiteindelijk niet de essentie van het mythische land?” (Michel Khleifi)