In the Midst of the End of the World

3 April, 2025 - 11:00
KASKcinema

 

In those days...
The legend of the milk in the somber house.
Inner time.
Almost silence.
Light. Nature as an immemorial outer house.
Winter.
The blood collected on both hands, Mother Ana.

 

Courtisane vertoonde de wonderlijke films van António Reis en Margarida Cordeiro reeds op verschillende gelegenheden. In de context van het verschijnen van onze publicatie In the Midst of the End of the World: António Reis and Margarida Cordeiro (2024) presenteren we hun tweede langspeelfilm in een nieuwe digitale versie.

 

In the Midst of the End of the World is een publicatie van Courtisane in samenwerking met Sabzian.
Samengesteld door Raquel Morais en Stoffel Debuysere.

 

In collaboration with Sabzian
Copy digitised by Cinemateca Portuguesa — Museu do Cinema

Ana

António Reis & Margarida Cordeiro
,
PT
,
1982
,
16mm
,
colour
,
116'

Een film van dichters, maar ook van geologen, antropologen, sociologen, van alle mogelijke ‘logici.’ Reis en Cordeiro zijn Portugezen, maar niet uit Lissabon (dat is een veel te provinciale hoofdstad), zelfs niet uit Porto. Ze situeren hun films in dit noordelijk deel van Portugal waar de toeristen nooit komen (ze vallen de Algarve in hordes binnen, de dwazen). Mooie en verlaten landschappen, die moeten worden gezien als weelderige ruïnes; een platteland dat wordt gefilmd alsof het een stad is. In Ana hebben de bomen, de wegen, de stenen van de huizen bijna namen. Alles is een knooppunt, niets is anoniem. De film is een troostend gezoem: het geluid van de wind doet de beelden aanzwellen en terugvloeien als een zee. Er is leegte te midden van deze sensaties, zoals er een leegte is in dit deel van Portugal. De films van Reis en Cordeiro leggen een desoriënterende situatie van emigratie vast, veroorzaakt door de uittocht: de mannen zijn vertrokken, de kinderen zijn nu aan hun spel overgelaten en de ouderen moeten de plaatsen bewaken. Er is hier geen toezicht van de ouders, alleen de voogdij van grootouders, in een spel van blikken, vluchtig en teder, verrast en serieus. (Serge Daney)