Moving Statics: The Films of Arthur and Corinne Cantrill (III)

20 May, 2025 - 20:00
Art Cinema OFFoff, Gent

The Knokke Connection is het der­de film­pro­gram­ma in een vier­de­li­ge reeks gewijd aan het werk van het Australische film­ma­kers­kop­pel Arthur (1938) en Corinne Cantrill (1928−2025). De ver­to­nin­gen vin­den plaats in Gent (Art Cinema OFFoff) en Brussel (Cinema Parenthèse, CINEMATEK) tus­sen 18 – 20 mei en op 1 juni.

Arthur en Corinne Cantrill ver­toon­den geen werk op het beroem­de EXPRMNTL 4 fes­ti­val van 1967/68 in Knokke-le-Zoute – hun film Skin of Your Eye zou op de vol­gen­de edi­tie van het fes­ti­val in 1974 ver­toond wor­den (en is op 1 juni te zien in CINEMATEK in Brussel). De Cantrills waren ech­ter wel aan­we­zig op het fes­ti­val van 1967/68 en beschouw­den het als ​“life-chan­ging”: ​“at that time… the most impor­tant event in our film­ma­king lives.” 

Zowel Robert Nelson als Gunvor Nelson (1931−2025) toon­den nieuw werk tij­dens EXPRMNTL 4. Beide films van de Nelsons had­den een diep­gaan­de impact op de Cantrills – ze zou­den zich vele jaren later nog het belang her­in­ne­ren van het zien van deze films. Het fes­ti­val in Knokke ver­te­gen­woor­dig­de zo’n bepa­lend moment in de car­ri­è­re van de Cantrills als film­ma­kers omdat het hen de impuls gaf om zich vol­le­dig aan een expe­ri­men­te­le film­prak­tijk te wijden.

Net zoals bij de Cantrills zijn de fil­mi­sche begin­ja­ren van Robert en Gunvor Nelson terug te voe­ren tot de ​‘home movies’ die ze samen als echt­paar maak­ten in de vroe­ge jaren ​’60. Robert en Gunvor bouw­den bei­den solo­car­ri­è­res uit als film­ma­kers maar ble­ven ook samen­wer­ken met ver­wan­te kun­ste­naars. The Great Blondino en Fog Pumas zijn samen­wer­kin­gen met res­pec­tie­ve­lijk William en Dorothy Wiley, een ander getrouwd koppel.

 

→ Gecureerd en inge­leid door Keegan O’Connor, Audrey Lam en Anthony Brynaert

→ In samenwerking met Art Cinema OFFoff & Cinema Parenthèse

Fog Pumas

Gunvor Nelson & Dorothy Wiley
,
SE
,
1967
,
16mm
,
25'

Fog Pumas, een fan­tas­ti­sche en hal­lu­ci­na­toi­re film bevolkt door vreem­de figu­ren, vormt een zeke­re breuk in het werk van Gunvor Nelson (1931−2025) en haar sati­ri­sche bena­de­ring van het gezins­le­ven. Ze won er samen met Dorothy Wiley een prijs mee op het fes­ti­val in Knokke.

The Great Blondino

Robert Nelson & William T. Wiley
,
US
,
1967
,
16mm
,
42'

Een ande­re fes­ti­val­win­naar was Robert Nelsons kor­te film The Grateful Dead, maar zelf vond hij dat The Great Blondino, die ook in Knokke werd ver­toond, die erken­ning meer ver­dien­de. Blondino volgt de risi­co­vol­le avon­tu­ren van een jon­ge, zwer­ven­de, dag­dro­men­de naïe­ve­ling, ​“living at gre­at risk for the beau­ty of it”.

Henri Gaudier-Brzeska

Arthur & Corinne Cantrill
,
AU
,
1968
,
16mm
,
30'

De twee films van de Cantrills in dit pro­gram­ma zijn wer­ken die het kop­pel maak­te toen ze nog in Londen woon­den, in de peri­o­de tus­sen het bij­wo­nen van het fes­ti­val in Knokke eind 1967/​begin 1968 en hun terug­keer naar Australië in 1969.  

Henri Gaudier-Brzeska is een eigen­zin­ni­ge docu­men­tai­re over de gelijk­na­mi­ge Vorticistische kun­ste­naar. De film bestu­deert de vor­me­lij­ke ken­mer­ken van zijn belang­rijk­ste sculp­tu­ren in Tate Britain aan de hand van ver­an­de­rin­gen in bewe­ging en licht.

Red Stone Dancer

Arthur & Corinne Cantrill
,
AU
,
1968
,
digital
,
5'

Red Stone Dancer bestu­deert een van Henri Gaudier-Brzeska’s beroemd­ste sculp­tu­ren door mid­del van oncon­ven­ti­o­ne­le came­ra­be­we­gin­gen en een oncon­ven­ti­o­neel rit­me, ver­sterkt door Arthurs elek­tro­ni­sche soundtrack.

In bei­de films in dit pro­gram­ma von­den de Cantrills nieu­we, bevrij­den­de moge­lijk­he­den voor hun cine­ma – ​“vierend dat we de beper­kin­gen van de docu­men­tai­re vorm aan het los­la­ten waren.”