Placing the Body

20 January, 2019 - 16:00
Cinematek, Brussel

 

“Poner el cuerpo” revolves around the work of female artist-filmmakers that situate narrative from within and with the body. Taking the original programme at Punto de Vista as a starting point, this screening brings into dialogue contemporary films by Ana Vaz, Laida Lertxundi and Basma Alsharif with historical works from the vaults of the Royal Belgian Film Archive. These films all affirm the corporeal, suggesting the possibility of an incarnated cinema, whilst challenging conventional assumptions on feminist filmmaking, the personal and the body. With films by Chantal Akerman, Basma Alsharif, Maya Deren,Laida Lertxundi, Marie Menken & Ana Vaz.

(curated by María Palacios Cruz) 

Ritual in Transfigured Time

Maya Deren
,
US
,
1946
,
35mm
,
14'

Ritual In Transfigured Time silently follows Rita Christiani’s perspective as she enters an apartment to find Maya Deren immersed in the ritual of unwinding wool from a loom. Deren includes another expression of the external invading the internal with a strange wind that surrounds and entrances her as she becomes transported by the ritual. Ritual in Transfigured Time links the looming ritual with the ritual of the social greeting. The film’s continuity is established by an emphasis on gesture and/or dance throughout. (LUX)

Deep Sleep

Basma Alsharif
,
GR, MT, PS
,
2014
,
HD
,
colour
,
13'

A hypnosis-inducing pan-geographic shuttle built on brainwave generating binaural beats, Deep Sleep takes us on a journey through the sound waves of Gaza to travel between different sights of modern ruin. Restricted from to travel to Palestine, I learned autohypnosis for the purpose of bilocating. What results is a journey recorded on super 8mm film to the ruins of ancient civilizations embedded in modern civilization in ruins, to a site ruined beyond evidence of civilization. Deep Sleep is an invitation to move from the corporeal self to the cinema space in a collective act of bilocation that transcends the limits of geographical borders and plays with the fallibility of memory.” (Basma Alsharif)

Een performatieve film waarin Alsharif onder zelfhypnose beelden draait in Athene, Malta en de ‘post-beschaving’ van de Gazastrook.

Notebook

Marie Menken
,
US
,
1940
,
16mm
,
b&w
,
10'

Notebook (1940-1962) is wellicht Marie Menkens bekendste film.De grote schoonheid ervan schuilt in de eenvoud en verscheidenheid. Het is alsof we haar hele  filmwerk gebald zien in dit plakboek, dat bestaat uit negen films of filmfragmenten die ze filmde tussen de late jaren veertig en vroege jaren zestig. Deze open en nieuwe filmvorm moedigde vele filmmakers aan fragmenten en nauwelijks gemonteerde films te tonen en deze op te nemen in dagboek- en autobiografische films. Marie Menken zei zelf over Notebook: “Ze zijn te klein of te expliciet voor een opmerking, maar één of twee ervan zijn mijn meest dierbare kinderen.” (Ute Aurand)

025 Sunset Red

Laida Lertxundi
,
US, ES
,
2016
,
16mm
,
14'

025 Sunset Red is een soort quasi-autobiografische beschouwing. Een moeilijk waar te nemen blik op vroeger en nu. Herinnering en directheid. Fijngevoeligheid en viriliteit. Het ongrijpbare en het zintuiglijke. Baskenland en Californië. Het is een reeks echo’s van een opvoeding door communistische radicalen. Niet uit nostalgie maar voor het vinden van betekenis en het leren uit het verleden voor het heden. In de film wordt bloed verzameld en vergoten, rode filters bedekken landschappen en beelden van verlangen worden zowel geproduceerd als geobserveerd. De film is een transparante, psychedelische uitstap in het huiselijke en het politieke, en kijkt naar manieren waarop politiek kan uitbarsten, een leven beïnvloedt, een gevoeligheid vormt en inwerkt op een lichaam.” (Laida Lertxundi)

La chambre

Chantal Akerman
,
US, BE
,
1972
,
16mm
,
11'

Een lang panoramisch shot dat onophoudelijk de ruimte van een kamer beschrijft speelt de hoofdrol in de eerste experimentele film die Chantal Akerman in New York maakte. Akerman zit op een bed, eerst bewegingloos en vervolgens, wanneer de camera haar weer treft, is ze een appel aan het eten. Zowel een mysterieus zelfportret van de filmmaakster op haar favoriete plek als een cinematografisch stilleven. Akerman verwees naar de invloed van de Amerikaanse structuralistische filmmakers van die periode, zoals Jonas Mekas, Michael Snow en Andy Warhol: “Ze openden mijn ogen voor vele dingen – de verhouding tussen film en je lichaam, tijd als het belangrijkste element van film, tijd en energie.”

Ha Terra!

Ana Vaz
,
FR
,
2016
,
DCP
,
13'

In Há Terra!, Ana Vaz stages a hunt and subverts ethnographic tendencies in order to exhume a history of survival and political resistance in Brazil's sertão region—a history that persists in local land claims today. "Darting camera movements appear to chase a young maroon girl through the high grass. The present-tense voice-over seems to fuse with the past in the myopia of the long focus lens. The recurrent sound loop of a man shouting "Land! Land!" conjures up the distant memory of colonialism. But the beauty of this collage rests on the impossibility for the spectator to let this past "pass": soon the current testimony involves a mayor who has taken over by threat the lands of the indigenous people. The young girl being hunted comes to personify a territory." (Charlotte Garson)