Selectie 5 - WHAT IS IRONY, IF NOT MELANCHOLY?

28 March, 2024 - 22:15
Sphinx Cinema 3

 Wat is ironie anders dan een manier om taal naar zichzelf te keren en de lagen van geweld bloot te leggen die onze verhouding tot de wereld kenmerken — de hopeloze afstand tussen verlangen en werkelijkheid? Wat is ironie anders dan een manier om in te grijpen in de ruimte tussen politiek en poëzie. Een ruimte voor tegenstrijdigheid?

Het werk van Daniela Delgado biedt een delicate, aangrijpende, maar scherpe ironische kijk op kolonialisme en de weerstand die cinema daartegen kan bieden. Ze zet specifieke filmische middelen en materialen in om op speelse wijze in opstand te komen tegen de vormen van representatie die uit de koloniale blik voortkomen en die de wereld vormen. Delgado bedient zich van een diepe, haast tragische, maar vooral ook heldere taal in haar beschouwing van het menselijk verlangen om zich thuis te voelen en onze hang naar nostalgie.

Op een meer dromerigere toon vraagt Past Perfect van Jorge Jácome: Waar doet het pijn? Het is het onuitsprekelijke verdriet van ergens tussenin zitten: op een plek thuishoren die onbereikbaar is, die niet echt bestaat. Waar doet het pijn? Hoe beantwoord je deze vraag als er geen plek is om aan te wijzen? Misschien wijst humor de weg; misschien is film de plaats.

Zo blijft Daniela’s vraag van kracht: What is irony, if not melancholy? 

 

In the presence of Daniela Delgado Viteri & Jorge Jácome

 

Curated by Mireia Montané

In collaboration with EQZE - Elías Querejeta Zine Eskola

We All Want a Place to Call Our Own

Daniela Delgado Viteri
,
EC, ES
,
2022
,
DCP
,
12'

In een kapperszaak in Madrid verdringen de mensen elkaar om een replica van de Maagd van Quinche te zien en aan te raken. Een pastoor stelt voor om het beeld over te brengen naar een kerk in de binnenstad. Uiteindelijk keert een boze menigte zich tegen de pastoor en gaat de replica terug naar de kapperszaak. Dus besluit ik de pastoor een brief te schrijven. Hem een aanbod te doen dat hij niet kan afslaan.

Shortcuts

Daniela Delgado Viteri
,
EC, ES
,
2019
,
DCP
,
18'

Kleine daden van verzet — toeristen plagen, onuitgenodigd binnenvallen op verkiezingsfeestjes, filmmakers beledigen — in vijf fictieve interviews met doodnormale burgers die weigeren zich aan het gezag te onderwerpen.

Past Perfect

Jorge Jácome
,
PT
,
2019
,
DCP
,
23'

Veel steden en landen hebben te kampen met een specifiek gevoel van ongenoegen. Het zijn plaatsen die Portugal zouden kunnen zijn, verzonken in een pijnlijke nostalgie naar het verleden, en waar elke hedendaagse spanning slechts het topje is van een ijsberg die wordt verklaard aan de hand van achterwaartse sprongen in de tijd die met gemak teruggaan tot de oorsprong der soorten. Dit wijdverspreide gevoel wordt vaak voorgesteld als een diagnose, de ontkenning van een pijnlijk heden in tegenstelling tot het verlangen om terug te keren naar een roemrijk verleden

Antonio Valencia

Daniela Delgado Viteri
,
EC, ES
,
2020
,
DCP
,
6'

Een denkbeeldige dialoog met Antonio Valencia die, zoals het moet zijn, uitmondt in doelpuntgejuich.