Selection 14: Djouhra Abouda & Alain Bonnamy
Het recent herontdekte en gerestaureerde Ali au pays des merveilles is een radicaal politiek werk over de werkomstandigheden van naar Frankrijk geëmigreerde arbeiders in de jaren 1970. Deze opmerkelijke film van Djouhra Abouda en Alain Bonnamy, die een formele en esthetische kracht verbindt met een militante boodschap, is een schreeuw tegen uitbuiting en racisme die zonder toegevingen met de vinger wijst naar de Franse staat, de media, het kapitalisme en kolonisatie.
Abouda en Bonnamy hadden tijdens hun studies aan het filmdepartement van het Centre Universitaire in Vincennes (opgericht na mei 1968) reeds twee korte experimentele films gerealiseerd: Algérie couleurs (1972) en Cinécité (1974). Met Ali au pays des merveilles wilden ze het “ghetto van de experimentele cinema” verlaten en politieke en sociale problemen aankaarten. “Als Algerijnse wou ik graag op het gebied van de cinematografie werken omdat ik zeker niet de Franse cinema wou kopiëren,” stelde Abouda. Ver verwijderd van een contemplatie over of een representatie van ellende en armoede, laat deze poging tot een “andere cinema” de opkomst toe van een esthetische en politieke kracht die terzelfdertijd aanklaagt en bevrijdt. Na deze film verlieten Abouda en Bonnamy de weg van de cinema en kozen voor andere uitdrukkings- en kunstvormen. Djouhra Abouda is vandaag gekend onder de naam Djura en als oprichter van de Kabylische en feministische muziekgroep Djurdjura. Alain Bonnamy is architect en fotograaf. In 1986 realiseerde hij nog de film Le Caire, la Cité des morts op basis van foto’s van begraafplaatsen in Caïro.
In the presence of Djouhra Abouda
4K restaurations in 2021 by Image Retrouvée based on original negatives and a 16mm copy, led by the Talitha association in collaboration with Abouda et Bonnamy.