Session Two

 

Kodwo Eshun is theoreticus en kunstenaar. In 2002 was hij samen met Anjalika Sagar oprichter van The Otolith Group. Ze werken door te kijken en te luisteren doorheen verschillende media, door een op onderzoek gebaseerde methodologie te observeren die gebeurtenissen, archieven, bewegingen, composities, materialen, uitvoeringen, vocaliteit en ruimte-tijd bestudeert in bewegend en niet-bewegend beeld, geluid, muziek en tekst. Eshun is auteur van werken als Dan Graham: Rock My Religion (Afterall, 2012) en More Brilliant than the Sun: Adventures in Sonic Fiction (Quartet Books, 1998), co-redacteur (met Anjalika Sagar) van The Ghosts of Songs: The Film Art of the Black Audio Film Collective (Liverpool University Press, 2007) en co-redacteur (met Antje Ehmann) van Harun Farocki. Against What? Against Whom? (Raven Row, 2009). Eshun is docent aan het Centre for Research Architecture in Goldsmiths, University of London en Professor of Visual Arts in Haut Ecole d’art et design, Geneve. 

 

Louis Henderson is filmmaker en schrijver die experimenteert met verschillende manieren om met mensen samen te werken om zo onze huidige mondiale situatie, gedefinieerd door raciaal kapitalisme en de altijd aanwezige geschiedenis van het Europese koloniale project, te adresseren en in vraag te stellen. Hendersons films en installaties worden regelmatig vertoond op diverse internationale filmfestivals, kunstmusea en biënnales en worden gedistribueerd door LUX en Video Data Bank. Zijn schrijven is zowel in print als online gepubliceerd in boeken en tijdschriften. Momenteel is Henderson promovendus aan de École Nationale Supérieure d’Arts de Paris-Cergy. Zijn onderzoek bestudeert de rivierlandschappen van Oost-Engeland en Guyana door middel van “spiral retellings” van de werken van Wilson Harris en Nigel Henderson.

 

Lynnée Denise is een in Amsterdam gevestigde schrijver en interdisciplinaire kunstenaar uit Los Angeles, Californië die geluid, taal en Black Atlantic-denken hanteert. Gevormd door de platencollectie van haar ouders en de jaren 1980, traceert Denise’s werk de intimiteit van underground nightclub movements, muziekmigratie en bass culture in de Afrikaanse diaspora. In 2013 bedacht ze de naam DJ Scholarship, die onderzoekt hoe kennis wordt verzameld, geïnterpreteerd en geproduceerd door middel van een conceptueel en theoretisch kader, de rol van de DJ verschuivend van feestbezorger naar archivaris en cultureel werker. Denise’s doctoraatsonderzoek aan het departement visuele cultuur in Goldsmiths richt zich op de manier waarop iteraties van de geluidssysteemcultuur een levend archief en toevluchtsoord construeren voor een zwarte queer-diaspora. Ze heeft net haar debuutboek Why Willie Mae Thornton Matters gepubliceerd (University of Texas Press), een verhalende reis waarin ze het volledige leven, de muzikale bijdragen en de culturele impact van Willie Mae Thornton in detail beschrijft en vermenselijkt.