Undercurrents 3 - Youth Trilogy Part 2: Youth (Hard Times)

5 April, 2025 - 13:30
KASKcinema

“Arriving as a complete stranger in Zhili, I found a checkerboard of streets honeycombed with small garment-making workshops. But I had friends only 60 km away in the historic town of Suzhou, one of whom, a poet, introduced me to some people from Zhili, including workshop managers. One contact led to another, and pretty soon I had the run of the place. I could wander in and out of the factories and dormitory blocks without anyone stopping me or asking me what I was doing there. I never counted the streets, but there are around 20,000 workshops in that one town. Initially I hadn’t even thought about how many weeks or months of shooting I would need, or how long the film would be. I had enough money to cover six months’ work, but what I found was so intense that I ended up filming there over several years, from 2014 to 2019, amassing 2600 hours of rushes capturing the working lives of a huge cast of characters. In 2018 we started sorting this material, and in the spring of 2019, I decided I had shot enough and the time had come to begin editing. Then Covid hit, and everything stopped, so it wasn’t until 2021, when I came back to Paris, that I was able to start seriously working on the film.” (Wang Bing)

Youth (Hard Times)

Wang Bing
,
FR, LU, NL
,
2024
,
digital
,
227'

Na Youth (Spring) vervolgt Wang Bing zijn observerende non-fictiesaga in het Chinese district Zhili, waar meer dan 300.000 migrantenarbeiders uit plattelandsprovincies kleding maken in werkplaatsen. In dit indringende tweede deel van de Youth-trilogie, opgenomen tussen 2015 en 2019, pikt Wang de draad op van zijn portrait-vérité van een generatie die op een karig loon probeert te overleven tegen een achtergrond van nationale economische expansie, waarbij hij de nadruk legt op de wantrouwende, steeds vijandigere relatie tussen arbeiders en bedrijfsleiders. Wangs epische documentaire is een buitengewone beschrijving van jonge mensen die zo krampachtig de eindjes aan elkaar proberen te knopen dat ze geen tijd overhouden voor plezier of rust. In de woorden van een van de vele mensen die in beeld komen: “Je hebt geen rechten, dus wat heb je aan geld?”. Ondanks deze grimmige werkelijkheid gloort er hoop in Wangs relaas over arbeiders die hun collectieve stem zouden kunnen vinden.

 

English subtitles