N’entre pas sans violence

Sylvain George
,
FR
,
2007
,
video
,
b&w
,
20'

“Razernij in het hart. Vol in het gezicht. Opengesperde monden. Razzia’s. Oktober 2005. Een wijk in Parijs revolteert, spontaan. De echo van wanhoop en woede wordt enkel overstemd door de onrechtvaardigheid waar de bewoners dag na dag mee bestookt worden. Historisch gebaar dat teruggaat op de meest pakkende, gedragen en fragiele weerstandsbewegingen: de slaven van Spartacus, de opstandelingen van de Commune, Amerikaanse zwarten en latino’s… Mensen als tegen elkaar gedrukte vuisten, kloppend hart, borst vooruit.” (SG)

No Border

Sylvain George
,
FR
,
2007
,
video
,
b&w
,
23'

“Parijs, open stad. Duizelingwekkende herdenkingen. Ruïnes. Blazers. Getijden. ‘Naked eyes’. Jonge Irakese, Afghaanse en Iraanse migranten zwerven door de straten, tussen de soepbedeling en het geïmproviseerd kamp. Ze ondergraven de orde der dingen en de burgerlijke gemeenschap. Een beweging van emancipatie is op komst, intens melancholisch, elegisch: het concept van revolutie herdacht in het licht van een nieuw concept van Geschiedenis.” (SG)

Ils nous tueront tous…

sylvain George
,
FR
,
2009
,
video
,
b&w
,
11'

Onderdeel van Outrage & Rébellion, een collectieve film voor Joachim Gatti, een filmmaker die in juli 2009 zwaar verwond werd door de politie tijdens een vredevolle demonstratie in Montreuil. “Beschrijving, in de inktzwarte nacht dichtbij de haven van Calais, van een razzia op migranten. Beschrijving, in het donker, van een politieke nacht. Kies jouw kamp.” (SG)

Afrique 50

René Vautier
,
FR
,
1950
,
16mm
,
b&w
,
17'

De debuutfilm van René Vautier, die in eerste instantie was aangesteld om de educatieve missie van Frankrijk in de kolonies te belichten. Eenmaal aangekomen besliste hij om de ongekuiste realiteit van het kolonialisme vast te leggen. Deze eerste Franse anti-koloniale film was jarenlang verboden en Vautier zelf werd veroordeeld tot een gevangenisstraf.

A caça

Manoel de Oliveira
,
PT
,
1964
,
16mm
,
b&w
,
21'

Een van de eerste internationaal gelauwerde films van de Oliveira, tot op vandaag een de meest gerespecteerde regisseurs in Europa en daarbuiten. Een grimmig verhaal van een jachtpartij wordt gebruikt als een slimme allegorie om de gewelddadige erfenis van de Spaanse Burgeroorlog te exploreren. 

Prigionieri della guerra

Angela Ricci-Lucchi & Yervant Gianikian
,
IT
,
2004
,
colour
,
71'

Zoals al hun cinematografisch werk is ook deze film van Gianikian en Lucchi volledig geënt op een lyrische montage van archiefmateriaal, in dit geval stammend uit WOI. Beelden en geschriften van oorlogsgevangenen en -slachtoffers uit de archieven van de twee participerende wereldmachten – het tsarische Rusland en Oostenrijk-Hongarije – worden geanalyseerd en vergeleken. 

L’Impossible - Pages arrachées

,
FR
,
2009
,
video
,
colour
,
135'

Een vijfluik met titels geïnspireerd door figuren zoals Rimbaud, Lautréamont, Dostoïevski en Benjamin, bewegend tussen Calais en Parijs, zwart-wit en kleur, klank en stilte, Super8 en video, gedempte woorden en krijsende Free Jazz, een besneeuwd winterlandschap en een woelig straatbeeld. “Breed aftasten, voer voor oog en geest vergaren: dat is het project. Want Sylvain George beschouwt zijn activiteit als een minstens tweeledige missie. Enerzijds het opeisen van de formele erfenis van de avant-gardes, gebruik makend van de kracht van hun ‘logische revoltes’. Anderzijds die vormen laten getuigen voor zij die schreeuwen om rechtvaardigheid, zij die terecht roepen om andere beelden dan wat de norm heeft opgelegd. Evocatief maar gebaseerd op precieze data en referenties, verstild en tegelijk op zoek naar de meest rechtvaardige zeggingskracht: dit is een cinema die uiting wil geven aan wat is geweest en wat nog geen naam heeft gekregen.” (Jean-Pierre Rehm)