Artist in Focus: Morgan Fisher

Het werk van de in Los Angeles gebaseerde kunstenaar Morgan Fisher (US, 1942) bevindt zich op het snijpunt van avant-garde, hedendaagse kunsten en de commerciële filmindustrie. Zijn 16mm films zijn uitgekiende en speelse ontledingen van het filmapparatus, de filmische materie en de cinematografische productiemethodes: van het gebruik van productiestills, de narratieve rol van inserts en de onzichtbare rol van de projectionist tot het belang van het “standard gauge” formaat (35mm). Een van de doelstellingen van zijn werk is naar eigen zeggen “het onderzoeken van een eigenschap of kwaliteit van een film op een radicale manier. Radicaal zijn is een bescheiden vorm van extremiteit.” Elk van zijn films peilt naar een axioma van cinema en stelt de vraag: “wat als?” Fisher, die onder zijn invloeden kunstenaars zoals Sol LeWitt, Marcel Duchamp en Ad Reinhardt rekent, gebruikt avant-garde strategieën om commentaar te geven op de mainstream cinema. Omdat zijn werk zich niet in de conventionele avant-garde categorieën laat wringen, is het dan ook lange tijd onder de radar gebleven - te betrokken bij de industrie voor de “underground” en te minimaal en conceptueel voor de smaak van Hollywood. Sinds kort krijgt zijn werk de zichtbaarheid die het verdient, getuige retrospectieven in Tate Modern en het Whitney museum. Op het Courtisane Festival presenteert Morgan Fisher een selectie van films die hij maakte tussen 1968 en 1976. De meesten daarvan worden voor het eerst in België vertoond. Twee van zijn latere werken, Standard Gauge en ( ) worden vertoond in het kader van de HISK masterclass, op dinsdag 23 maart.