Artist in Focus: Philippe Grandrieux

Cinema als zinnelijke ervaring: dit begrip ligt aan de basis van het bijzondere werk van Philippe Grandrieux (FR, 1954). De Franse filmmaker, die studeerde aan het INSAS in Brussel, heeft de voorbije decennium wereldwijd indruk gemaakt met feature films zoals Sombre (1998) en La Vie Nouvelle (2002), maar zijn eigenzinnig oeuvre omvat ook verschillende documentaires en videowerken, waarvan velen tot op heden nooit eerder in België werden vertoond. Zijn cinematografische visie is onmiskenbaar geïnspireerd op het modernistische ideeengoed van kunstenaars zoals Antonin Artaud en Jean Epstein, die cinema beschouwden als het uitgekiende medium om de wezenlijke kracht en brutale schoonheid van de werkelijkheid te vatten. Maar Grandrieux slaagt er als nooit tevoren in om de meest archaïsche en primitieve sensaties in te schrijven in de materialiteit van het medium. Het is cinema die tintelt en zindert: de cinematografische ruimte wordt omgevormd tot een vleesgeworden massa van licht, klank, kleur en beweging, waarin vorm en figuur, voor- en achtergrond, lichaam en materie, abstract en figuratief in elkaar opgaan. Ter gelegenheid van het festival zal een uitgebreide selectie van zijn werk worden vertoond, waaronder het eerste deel van de filmserie “Il se peut que la beauté ait renforcé notre résolution”, gewijd aan filmmakers die in de loop van de de vorige eeuw hun werk en leven hebben gewijd aan verzet en emancipatie.