Politics of the Voice
The voice emanates from within.
Here are seven artists who are not afraid of the sound of their own voices — whether embodied, sonic, visual, spoken, recited, conversed, unvoiced, silent.
They do not take their agency or freedom to express for granted.
They know these freedoms have been hard won.
This is the Politics of the Voice.
(Elaine Mitchener)
Onze stem is tegelijkertijd wat ons van elkaar onderscheidt en wat ons met elkaar verbindt. De stem heeft betrekking op de keel, speeksel, en de ademhaling, de borst en de longen, het patina van het ervaren leven, het plezier van het vormen van geluidsgolven, de akoestische uitingen die worden uitgezonden van mond naar oor, in de vorm van korrel, timbre, vibratie, ritme, taal. Ze resoneert op het snijvlak van het individuele en het collectieve, het fonetische en het semantische, het innerlijke en het uiterlijke, klank en teneur.
De stem is lichaam en spraak, gezucht en gehuil, gekreun en gekerm, geneurie en gegrom. De stem is de ziel. Stem is stennis. Een stem maakt ons uniek als individu en sterk als gemeenschap. Als we het over verzet hebben, over meningsverschillen en herverdeling, dan ligt de nadruk vaak op het geven van een stem, je stem laten horen, in opspraak komen, op de politieke daad van de tegenstem, eisen stellen, klachten kenbaar maken. Maar wat betekent het om je stem te gebruiken? Hoe kunnen we de stem interpreteren en begrijpen als iets politieks?
Met deze vragen in het achterhoofd nodigden we vocaliste, componiste, stem- en bewegingskunstenares Elaine Mitchener uit om een programma samen te stellen met performances en gesprekken die de stem in al zijn poëtische en politieke kracht tot leven wekken.
Curated by Elaine Mitchener
In the context of the research project Echoes of Dissent (KASK & Conservatory / School of Arts Gent)