A 37 90 89

18 May, 2016 - 16:00
Cinema Zuid, Antwerpen
talk+screening

Op 18 mei 2016 wordt in Cinema Zuid het opmerkelijke filmprogramma van A 37 90 89 in de kijker gezet, met screenings van films van Robert Breer, Lutz Mommartz, Stan Brakhage, Jean Genet, Sigmar Polke & Christof Kohlhöfer, en een avondvoorstelling van Octavio Getino & Fernando Solanas’ La Hora de los Hornos. De screenings gaan gepaard met introducerende lezingen van Steven Jacobs, Christof Kohlhöfer, Eric de Kuyper, Koen Brams, Pepa De Maesschalck en Floor De Meyer.

16u – 18u30
- Introductie A 37 90 89 door Koen Brams
- Lezing over de totstandkoming van het filmprogramma van A 37 90 89 door Pepa De Maesschalck
- Filmvertoningen ingeleid door Floor De Meyer
Jamestown Baloos en 69 van Robert Breer
Song 9Song 10Song 24 en Song 25 van Stan Brakhage
- Filmvertoningen ingeleid door Eric de Kuyper
Un chant d'amour van Jean Genet
Selbstschüsse en Weg zum Nachbarn van Lutz Mommartz

pauze

- Filmvertoning ingeleid door Christof Kohlhöfer + Q&A
Der ganze Körper fühlt sich leicht und möchte fliegen... van Christof Kohlhöfer and Sigmar Polke

pauze

20u
- Filmvertoning ingeleid door Steven Jacobs
deel 1 van La Hora de los Hornos van Octavio Getino en Fernando Solanas

 

Een tienkoppig onderzoeksteam, gecoördineerd door Koen Brams, verdiepte zich gedurende één jaar in de werking van het alternatieve kunstinstituut A 37 90 89 (mei 1969 - januari 1970), dat op het einde van mei 1969 geïnitieerd werd door een heterogene groep van kunstenaars, verzamelaars, galeristen en andere betrokkenen in de Belgische en internationale kunstwereld. Onder leiding van Kasper König en door de grote betrokkenheid van kunstenaars zoals Carl Andre, Marcel Broodthaers, James Lee Byars en Panamarenko groeide het alternatieve instituut in de Beeldhouwersstraat 46 uit tot een levendige en inspirerende ontmoetingsplaats voor het nationale en internationale artistieke leven en drukte op deze wijze – ondanks haar korte bestaan – een grote stempel op het Antwerpse kunstwezen.

Het filmprogramma van A kwam tot stand op initiatief van een 'filmcommissie', die bestond uit Martin Schneiders, Jef Cornelis, Eric De Kuyper, Bernd Lohaus, Ilka Schellenberg en Kasper König. Vanaf 24 oktober 1969 organiseerde A wekelijks een filmavond. Dankzij Kasper Königs internationale contacten – onder meer met Pontus Hultén, de toenmalige directeur van het Stockholmse Moderna Museet – kreeg A verschillende experimentele animatiefilms van Robert Breer en de beruchte film Chelsea Girls (1966) van Andy Warhol te pakken. Het was de eerste vertoning van Chelsea Girls in België. A organiseerde ook een screening van Jean Genets Un Chant d’Amour (1950) die vanwege de expliciete homoseksuele erotiek erg omstreden was en bijgevolg pas officieel uitkwam in 1975. De Amerikaanse experimentele cinema werd verder vertegenwoordigd met Stan Brakhages 26 Songs (1964-1969), de Duitse met films van Lutz Mommartz – waaronder Selbstschüsse (1967) die in de prijzen was gevallen op het Festival International du Cinéma Expérimental de Knokke-le-Zoute – evenals de film Der ganze Körper fühlt sich leicht und möchte fliegen… (1969) van Christof Kohlhöfer en Sigmar Polke. Daarnaast programmeerde A ook maatschappelijk betrokken films, waaronder de Argentijnse politieke documentaire La Hora de los Hornos (1968) van Octavio Getino en Fernando Solanas, Santiago Alvarez’ Now – Racismus in U.S.A. (1964), José Massips Madina Boe (1969) en David Loeb Weiss’ documentaire No Vietnamese Ever Called Me Nigger (1968).

 

georganiseerd door THE MOBILE AND TEMPORARY STUDIO FOR RESEARCH AND PRODUCTION, CINEMA ZUID, COURTISANE en ESCAUTVILLE

A 37 90 89