Ryugakusei Chua Sui Rin (Exchange Student Chua Swee-Lin)

Tsuchimoto Noriaki
,
JP
,
1965
,
16mm
,
b&w
,
51'

Deze film wordt beschouwd als de wegbereider voor de onafhankelijke documentaire in Japan en de eerste belangrijke film over de studentenbeweging. Chua Swee-­Lin was een Maleisische uitwisselingstudent die dreigde gedeporteerd te worden wegens zijn protest tegen de afscheiding en onafhan­kelijkheid van Singapore. Tsuchimoto wilde een filmpleidooi maken voor Chua Swee­-Lin’s zaak om zo zijn uitzetting en opsluiting te voorkomen. Chua Swee-Lin begint als een portret van deze jonge student, maar wordt al snel een meer algemene en complexe documentaire over de politieke situatie in Japan. Naarmate de film steun verzamelt voor Chua Swee-­Lin en meer zichtbaarheid geeft aan zijn zaak, zien we hoe zijn strijd zich verbindt met die van andere sociale bewegingen.

With most documentary films after this, like those before it, there first was a movement and then filming began in order to support and document that movement. With Chua Swee­-Lin, it was rather the film that organised the movement. There is no doubt that Chua Swee­-Lin is a happy exception. [...] It was like an expression of freedom, a freedom that was fresh and new. More than denying any cinematic form, it took what was cinematically impossible and gave birth to a new type of cinematic expression. [...] Chua Swee­-Lin was an experiment, thankfully a successful one, an attempt at experiencing and showing the larger situation through the limited viewpoint of an individual. I think the experience of that film was carried on into the next generation’s filmmaking as well. That is what gave rise to Tsuchimoto’s Minamata - The Victims and Their World and The Shiranui Sea, as well as Ogawa’s Sanrizuka - Heta Village.” — Shinomiya Tetsuo

 

Japanese spoken with English soft-titles