04: Minamata - The Victims and Their World

6 April, 2019 - 13:00
Paddenhoek

 

Introduced by John Gianvito.

Followed by a lecture by Aaron Gerow.

 

John Gianvito is filmmaker, curator, criticus en hoogleraar aan het departement Visual & Media Arts aan het Emerson College. Tot zijn werk behoren films als The Mad Songs of Fernanda Hussein (2001), Profit Motive and the Whispering Wind (2007) en het tweeluik For Example, The Philippines (2010-2015), dat deels is opgedragen aan Tsuchimoto Noriaki. Hij werkte als curator voor het Harvard Film Archive en was de programmator van het Flaherty Seminar in 2003, toen Tsuchimoto er één van de gasten was.

 

In the framework of DISSENT !, an initiative of Courtisane, Auguste Orts and Argos. 

Minamata - Kanjasan to sono sekai (Minamata - The Victims and Their World)

Tsuchimoto Noriaki
,
JP
,
1971
,
16mm
,
b&w
,
120'

Minamata

Tsuchimoto wijdde het grootste deel van zijn leven aan het maken van films over de mensen die het slachtoffer waren van de ramp in Minamata, één van de ergste gevallen van milieuvervuiling in het naoorlogse Japan. In het kleine kuststadje Minamata op het eiland Kyushu, ver weg van de hoofdstad, bouwde het chemieconcern Chisso een fabriek om een beroep te doen op goedkope arbeid. Van 1932 tot 1968 loosde het kwikhoudend afvalwater in de zee. Dit zou verschrikkelijke gevolgen hebben voor de gezondheid van de lokale bevolking en hun levensonderhoud. Tsuchimoto raakte hecht verbonden met deze gemeenschappen, maakte films om de gevolgen van de vervuiling op hun gezondheid te tonen en reisde door Japan en daarbuiten om te pleiten voor hun rechten. Minamata - The Victims and Their World was de eerste belangrijke film in deze reeks en is tegelijk een uiteen­zetting over de ziekte, een hartverscheurende documentaire over hoe de situatie ingreep op de levens van mensen en een politieke film over hun strijd tegen de overheid.

The roots of Minamata disease are different from those of other human diseases... It is a form of chemical poisoning whose destructiveness is, at heart, a reaction against human beings caused by [the drive towards] “civilization”... Since the discovery of the disease, industry has interfered with the discovery of its cause, in a cover-up going all the way to the prefectural and national governments. That this obstruction has fundamentally not been overcome, even today, testifies to the fact that Minamata disease is, in addition to being a disease of the human body, a thoroughly social disease.” — Tsuchimoto Noriaki, from the production notes of the Minamata disease trilogy, 1973

 

Japanese spoken with English subtitles