08: Jayne Parker, Maria Anastassiou, Rose Lowder, Emily Richardson, Ben Rivers

5 April, 2019 - 22:30
Sphinx Cinema

 

In the presence of Jayne Parker, Maria Anastassiou and Ben Rivers

The Oblique

Jayne Parker
,
UK
,
2018
,
HD
,
colour
,
11'

“‘Blues in B-flat’ van Volker Heyn, in een uitvoering van cellist Anton Lukoszevieze, vormt het kader voor The Oblique. De titel is afgeleid van een instructie op de partituur: ‘oblique down stroke’, een teken voor de cellist om een schuine strijkbeweging te gebruiken. In de film groeit een magnolia in de holte van de cello, de ruimte waar geluid resoneert.” (JP)

Kleep-toowit, klip klip, too-ow-wit

Maria Anastassiou
,
UK
,
2018
,
HD
,
colour
,
8'

De titel van deze film verwijst naar de fonetische klank- nabootsing van de zang van de kievit, één van de meest voorkomende trekvogels in het natuurreservaat Rainham Marshes in Purfleet, Essex. Dit randgebied tussen stad en platteland in het vergankelijke landschap aan de riviermonding van de Thames is een gelaagde plaats vol sporen van voortdurend verschuivende globale narratieven over imperium, industrie en mensen- en goederenstromen. Anastassiou verkent hoe dit stuk natuurgebied wordt bedwongen en gebruikt door te focussen op de figuur van de vogelwaarnemer. De film, gedraaid op een met de hand aangedreven camera, legt een wandeling af van dag tot nacht langs de binnenste en buitenste rand van het reservaat.

Habitat, Batracien

Rose Lowder
,
FR
,
2006
,
16mm
,
colour
,
9'

In deze film verlaat Lowder haar nauwgezette frame per frame, in de camera gemonteerde filmaanpak om de temporele dimensie van een kikkerpoel te bestuderen. Hoe kan de filmmaker, geconfronteerd met wezens die nogal ongrijpbaar neigen te zijn, een betekenisvol moment vangen? Hoe maak je het levende moment zichtbaar?

Redshift

Emily Richardson
,
UK
,
2001
,
16mm
,
colour
,
4'

“‘Redshift’ is een term uit de astronomie die gebruikt wordt bij het berekenen van de afstand van sterren tot de aarde. De film probeert de enorme geometrie van de nachtelijke hemel te onthullen en een perspectief te bieden op wat normaal onzichtbaar blijft voor het blote oog door het gebruik van lange belichtingstijden, vaste cameraposities, totaal- beelden en time-lapse animatietechnieken. Deze vormelijke middelen worden uiteindelijk deel van een emotionele sfeer en drukken met figuratieve beelden filosofische gedachten uit over onze relatie tot de wereld.” (ER)

Now, at last!

Ben Rivers
,
UK
,
2019
,
16mm
,
colour
,
40'

“Een film over een luiaard, die een procedé gebruikt waarbij drie kleuren afzonderlijk worden belicht om zo de tijd van de luiaard te tonen.” (BR)