Travelling Fields

Inger Lise Hansen
,
NO
,
2009
,
35mm
,
colour
,
9'

“In mijn filmwerk ligt de focus op vergankelijkheid, vluchtigheid, verandering, verschuiving en ‘herpositionering’. Landschappen en architectuur die op het eerste zicht solide en permanent lijken, worden onstabiel en desoriënterend. In Travelling Fields ben ik vooral geïnteresseerd in het idee van geografie en hoe het kan worden onderzocht en visueel herwerkt in de dimensie van veranderende tijd en filmische ruimte. Ik werk met verschuivingen van perspectief en de specifieke kwaliteiten die het produceert in beeld. Deze kwaliteiten zijn het resultaat van bepaalde manieren van kaderen en de parallactische bewegingen geproduceerd door de camera. De film bevat architecturale elementen en verschillende grondoppervlakken in de Murmansk regio, Kola Peninsula, Rusland.” (ILH) 

blue mantle

Rebecca Meyers
,
US
,
2010
,
16mm
,
colour
,
34'

blue mantle is gefilmd langs de kust van Massachusetts. In beeld figureren ondermeer schilderijen van Winslow Homer en illustraties uit het weekblad Harper’s Weekly, waarin getuigenissen werden opgetekend over zeerampen en reddingsacties. De voornaamste muzikale bronnen zijn Debussy’s La mer, Wagner’s The Flying Dutchman en ‘Lowlands’, een typisch matrozenlied. Tekstbronnen variëren van Henry Wadsworth Longfellow tot Thoreau en Melville. De enige cinematografische representaties behalve mijn eigen beelden zijn Edison’s A Storm at Sea (1900) en een Eidophusikon (een precinematografisch 18e eeuws spektakel dat toen werd omschreven als ‘bewegende beelden die natuurfenomenen weergeven’). De zeestrook tussen Chatham en Provincetown werd bekend als een oceanische begraafplaats door de duizenden wrakken die er opdoken, in een tijd waarin vaartuigen de enige middelen waren, in de woorden van Longfellow, ‘to bring man nearer unto man’.” (RM) 

Forms Are Not Self-Subsistent Substances

Samantha Rebello
,
UK
,
2010
,
16mm
,
colour
,
22'

Filmmaakster en muzikante Samantha Rebello verfijnt haar onderzoek naar de spanningen tussen klank en beeld, mentaal en materieel, camera en object, film en betekenis, in dit benauwende fresco van tactiele close-ups en onbestemde timbres. “Woorden, concepten, dingen. Verwijzend naar Aristoteles en manuscripten, vraagt Rebello: ‘wat is substantie?’. Romaanse steengravures worden afgemeten tegen Christelijke creaturen, op zoek naar overeenkomsten tussen middeleeuwse perceptie en een hedendaagse belichaming.” (Mark Webber)