Certain Women
Courtisane, STUK, Cinema Zuid, KASKcinema, Netwerk Aalst en Filmmagie slaan de handen in elkaar om deze film die in België helaas geen distributeur vond, te vertonen.
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
Courtisane, STUK, Cinema Zuid, KASKcinema, Netwerk Aalst en Filmmagie slaan de handen in elkaar om deze film die in België helaas geen distributeur vond, te vertonen.
De Amerikaanse filmmaker Kelly Reichardt baseerde haar indrukwekkende Certain Women op enkele kortverhalen van Maile Meloy's Both Ways is the Only Way I Want It. De film is een drieledig portret van 4 onafhankelijke vrouwen (Laura Dern, Michelle Williams, Kristen Stewart en Lily Gladstone) wiens levens al dan niet lijken te kruisen. Met de hulp van haar schitterende acteurs realiseerde Reichardt een meesterlijke en diep empathische film. Deze 'certain women' worden in alle stilte onthuld als kwetsbaar én ondoorgrondelijk sterk en veerkrachtig, terwijl ze hun eigen weg uitlijnen in de weidse vlaktes van de Amerikaanse Northwest en zichzelf herdefiniëren.
Reichardt bouwt sinds haar debuutfilm River of Grass (1994) aan een uniek en prachtig oeuvre. Na de positieve respons op die eerste film, raakte ze gefrustreerd door het seksisme binnen de filmindustrie en de onmetelijke uitdagingen om een nieuw project van de grond te krijgen. Ze ging aan de slag als docent filmproductie. Meer dan 10 jaar later herlanceerde ze haar carrière met Old Joy (2006). Het ontroerende Wendy and Lucy (2008), en het schitterende vrouwenportret in de western Meek's Cutoff (2010) bevestigden Reichardt's reputatie als één van de belangrijkste stemmen binnen de hedendaagse Amerikaanse auteurscinema.
In Kelly Reichardt’s zesde langspeelfilm dienen de weidse, geïsoleerde landschappen van het Amerikaanse Noordwesten als toepasselijke setting voor een verstilde portrettering van sterke, onafhankelijke vrouwen die vat trachten te krijgen op de wereld rond hen. In drie op zichzelf staande maar in elkaar grijpende vignettes, gebaseerd op korte verhalen van Haile Maloy, worden de subtiele verschuivingen in intieme verlangens en sociale verwachtingen ontvouwd die de levens van de personages omwentelt: een advocate (Laura Dern) die geconfronteerd wordt met een geagiteerde klant; een echtgenote en moeder (Michelle Williams) wiens plannen om haar droomhuis te bouwen haar vereenzaming blootlegt; een lerares in een avondschool (Kristen Stewart) die een band vormt met een rancharbeider (Lily Gladstone), wiens zoektocht naar verwantschap een onverwachte emotionele geladenheid met zich meebrengt. Met een al even verfijnd als pretentieloos vakmanschap slaagt Reichardt er in om de ritmes van het alledaagse leven in het kleinstedelijke Montana te vatten in fijngevoelige portretten van vrouwen wiens levens als het ware worden omsloten door de ontzaglijkheid van de omgevende landschappen. (Criterion)