Die Reise nach Lyon

14 June, 2024 - 19:0015 July, 2024 - 18:0026 August, 2024 - 18:00
CINEMATEK, Brussel

Duits en Frans gesproken, Engelse ondertitels

Voorstelling van 14.06 gevolgd door een gesprek in het Frans tussen Claudia von Alemann en Xavier García Bardón, docent (ULB/ERG).

Die Reise nach Lyon

Claudia von Alemann
,
DE
,
1981
,
16mm to DCP
,
112'

Elisabeth doolt door de slaperige straten van Lyon, in de voetsporen van de socialistische en feministische schrijfster Flora Tristan. Met het dagboek van de schrijfster en een bandrecorder op zak probeert ze te reconstrueren wat Tristan gevoeld zou kunnen hebben toen ze kort voor haar dood in 1844 op 41-jarige leeftijd door diezelfde straten liep. Deze opmerkelijke verkenning van een feministische geschiedenis, gefilmd voordat Lyon een Italiaanse facelift kreeg en werelderfgoed werd, brengt een arbeidersstad in beeld met tastbare sporen uit het verleden: de rimpels in de lepreuze gevels gaan terug tot de opstanden van de zijdewevers in de 19e eeuw en de razzia’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar in deze film is geluid nog belangrijker dan beeld. Het is opvallend aanwezig en des te levendiger omdat het speelt met schaarste, vergelijkbaar met de benadering van beeld, maar nog radicaler. Gebeurtenissen voltrekken zich alsof de stad een echokamer is, elke scène een klankbord voor alledaagse geluiden die laveren tussen vreemd en vertrouwd, heden en verleden. De viool die Elisabeth bespeelt in de slotscène helpt haar de betekenis van resonantie te begrijpen, in de eerste plaats die van haar voetstappen in de stad. “Ik hoorde het geluid van mijn eigen voetstappen. Ik bewoog en mijn stappen weergalmden door de straat. De echo van Flora’s voetstappen, anderhalve eeuw later: de echo van haar passen.” Aandachtig luisterend herkent Elizabeth in de nederigste geluiden de sterkste resonanties: de afdruk van het verleden onder de echo’s die weerklinken in het heden.

In Die Reise nach Lyon, a woman historian, fascinated by the diary kept by Flora Tristan during the last few months of her life, refuses the traditional way of ‘looking’ at history and gets caught up in a complex, multi-layered pattern of reverberations. History and ‘her’ story become a network of resonances. One life/ voice imprints in another. The process of social change, instead of being read by academic detectives in stuffy archives, resound in a space between a sound and its similar echoes. A visually fascinating film which is nevertheless one of the few real sound films ever made.” (Paul Willemen)

 

2K digital restoration by Deutsche Kinemathek