First Cow

Kelly Reichardt
,
US
,
2019
,
DCP
,
colour
,
122'

Iemand die een emmer met melk steelt. Meer heeft Kelly Reichardt niet nodig om van First Cow (2019) - haar ingetogen drama over twee pioniers die in het 19de-eeuwse Oregon de kans grijpen om iets van zichzelf te maken - een wondermooie studie te maken van de Amerikaanse droom en de hebzucht die eraan ten grondslag ligt. Daarvoor riep de cineaste van lowbudgetfilms, zoals Certain Women (2016), opnieuw de hulp in van Jonathan Raymond, die eerder al de scenario's schreef voor Old Joy (2006) en Wendy & Lucy (2008), en op wiens debuutroman The Half-Life Reichardts nieuwste drama gebaseerd is.

Doorheen deze tedere vertelling over de gelukszoekers Cookie (John Magaro) en King-Lu (Orion Lee) die hun plek in het nieuwe Amerika rond 1820 hopen te vinden door een succesvol handeltje in patisserie - gemaakt met gestolen melk - op te zetten, verweeft de indiecineaste opnieuw enkele van haar favoriete thema's en decors. Zo verkent Reichardt in First Cow opnieuw de 19de-eeuwse frontier die reeds in Meek's Cutoff (2010) centraal stond, spelen er weer klimaatkwesties op die ze eerder in Night Moves (2013) aankaartte en verkent ze andermaal de eenzaamheid op het platteland die ook in Certain Women werd uitgeplozen.

Maar vooral haar voorliefde voor figuren die aan de rand van de kapitalistische samenleving leven - een fascinatie die ze deelt met generatiegenoot Debra Granik (Leave No Trace) - speelt weer fel op. "Ik ben geïnteresseerd in personages die geen sociaal vangnet hebben", zei Reichardt ooit tegen The New York Times. Dat net ontbreekt ook bij de twee curieuze gelukszoekers uit First Cow die een list verzinnen om geld te verdienen in een tijd waarin het verschil tussen 'eten' en 'gegeten worden' soms niet groot is.

"De personages zijn ook een product van de plek waar ze vandaan komen", zei ze in datzelfde interview. Dat verklaart waarom het stille universum waarin haar films zich afspelen aan westerns doet denken: de paarden, treinen en de grillige gebieden waarin eenzame zoekers in stilte lijden. Daarnaast zijn Reichardts portretten ook het resultaat van de omgeving waarin ze zijn gemaakt: Oregon. First Cow is inmiddels haar vijfde film waarin de dicht beboste staat een hoofdrol speelt. Vandaag is die plek aan de Westkust nog steeds het minst getemde stukje Amerika. Niet gek dat de eigenzinnige cineaste net daar haar hart verloren heeft. (Film Fest Gent)