Joe McPhee kreeg zijn eerste trompetles van zijn vader toen hij amper acht jaar oud was. Toch duurde het tot zijn negenentwintigste vooraleer hij de saxofoon oppikte om kort daarop te debuteren onder zijn eigen naam met de baanbrekende plaat Nation Time (1971). Doorheen de jaren zeventig smeedde McPhee hechte banden met gelijkgestemde muzikale vrijheidsstrijders in Europa en de Verenigde Staten. Geïnspireerd door het lezen van Edward de Bono’s Lateral Thinking formuleerde hij een eigen theoretisch concept, Po Music. Hij omschreef het als “a process of provocation that can be used to move from one fixed set of ideas in an attempt to discover new ones.” Een toepasselijke filosofie voor een artiest die zich weigert te beperken tot één instrument, één territorium of één medium – hij is ook een uitstekend dichter en schilder. Deze ingesteldheid liet hem toe te werken met zeer uiteenlopende figuren en groepen, gaande van Peter Brötzmann, Pauline Oliveros, Evan Parker, Raymond Boni, tot The Thing en Universal Indians. McPhee is ondertussen bijna vijftig jaar actief en bracht meer dan honderd platen uit, maar hij blijft onvermoeibaar nieuwe connecties leggen en grenzen verkennen.
Joe Mcphee MASTERCLASS with Paul Lovens & Jean-Marc Foussat on Thursday 29 March.
KASK Conservatory
students only
In collaboration with Hannes Verhoustraete and Cassette for Timescapes.