Parviz Kimiavi

28 February, 2018 - 20:30
KASKcinema, Gent

28.02.18—20:30 KASKcinema 
The Mongols (Moqolhâ)
1973, 85’, English subtitles

01.03.18 – 13:00 KASKcinema
Ciné-session (students only) 
Parviz Kimiavi will discuss his work and present a selection of his films, including Oh Protector of the Gazelles / Yâ Zâmene Âhu (1970, 20’) and P like Pelican / P mesle Pelican (1972, 26’)

!!! Due to unfortunate circumstances the screenings at Cinematek on 02.03 and 03.03 had to be cancelled.

Parviz Kimiavi will be in Ghent at KASKcinema for the screening on Wednesday 28.02.

 

02.03.18 CINEMATEK
The Mongols (Moqolhâ)
CANCELLED

03.03.18 CINEMATEK
The Stone Garden (Baqe Sangi)
CANCELLED

Parviz Kimiavi, geboren in Teheran in 1939, studeerde fotografie en film in Parijs en werkte een tijdlang voor ORTF, de Franse staatstelevisie, vooraleer terug te keren naar Iran in 1969. Daar maakte hij in dienst van NIRT, the toenmalige nationale omroep van Iran, een reeks opzienbare documentaires en speelfilms, tot de revolutie van 1978–79 uitbrak. Zoals Hamid Naficy heeft aangegeven, maken Kimiavi’s films van die periode gebruik van “een surrealistische, avant-garde stijl die mensen hun eigen levens of fictieve versies daarvan laat acteren en die bestaat uit een mengvorm van fantasie en documentaire; ironische, humoristische en kritische juxtaposities van werelden, elementen en scènes; gefragmenteerde, non-lineaire narratieve structuren; dialogen die vaak zijn geconstrueerd met de hulp van excentrieke, marginale personages; zelfreflexiviteit en zelfreferentialiteit.”

In zijn eerste lange film, Moqolhâ (De Mongolen, 1973) creëert Kimiavi een parallel tussen de Mongoolse invasie in de 13e eeuw en de invasie van moderne technologieën zoals televisie. In Baqe Sangi (De Stenen Tuin, 1976) bezoekt hij de doofstomme Dervish Khan Esfandiarpur, wiens huis een heiligdom is geworden nadat hij er boomtakken begon te versieren met stenen. In elk van zijn films biedt Kimiavi een kritische reflectie op de waarden en angsten van de Iraanse maatschappij in een periode van enorme veranderingen, gebruik makend van een speels iconoclasme die de Franse criticus Henri Chapier inspireerde om hem te bestempelen als “De Iraanse Godard”.

 

In collaboration with KASK, KASKcinema, Cinematek, SCC (Service de Culture Cinématographique asbl)

 

 

Parviz Kimiavi