Screening - Performance Robert Fenz / Wadada Leo Smith
De wegen van Robert Fenz en trompettist/componist Wadada Leo Smith (1941, Leland, Mississippi) kruisten elkaar voor het eerst nadat Fenz had beslist om muzikale improvisatie te studeren aan het California Institute of the Arts. De lessen van Leo Smith, die er het ‘Afrikaans-Amerikaanse improvisationele muziek’ programma leidt, resoneren tot op vandaag in de films van Fenz. Leo Smith’s invloedrijke ideeën overstijgen immers het louter muzikale: wat centraal staat is het creatief en subjectief exploreren van connecties tussen kleur en ritme, klank en ruimte, textuur en stilte. Het is een filosofie die hij heeft ontwikkeld vanaf het einde van de jaren 1960, toe hij, samen met Anthony Braxton, Leroy Jenkins en andere leden van de ‘Association for the Advancement of Creative Musicians’ (AACM), de focus van de Amerikaanse Free Jazz verlegde naar een uitgesproken intellectueel onderzoek van muziek als taal en systeem. Smith introduceerde in die tijd zijn “rhythm units” concept, dat later werd geformaliseerd in een grafisch notatiesysteem, het “Ankhrasmation”. “Ik was nooit geïnteresseerd in metrische of harmonische progressie – ik heb altijd gezocht naar manieren om muziek te maken zonder al die dingen die iedereen heeft geërfd.” Het is die eigenzinnigheid die hem heeft gevormd tot een van de meest gerespecteerde muzikanten van zijn generatie, verwant met o.a. Cecil Taylor en Marion Brown. Met zijn unieke, lyrische vorm van frasering, waarbij het onhoorbare een even grote rol speelt als het hoorbare, heeft hij onmiskenbaar een onuitwisbare stempel gedrukt op de jazzmuziek van de voorbije decennia. Deze performance biedt een unieke kans om hem aan het werk te zien in een van zijn favoriete settings: het koppelen van een orchestratie van licht aan een nieuwe dimensie van klank.