Undercurrents 15 - Ellipses
In the presence of Els van Riel
Presented in collaboration with Art Cinema OFFoff
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
In the presence of Els van Riel
Presented in collaboration with Art Cinema OFFoff
In Retour d’un repère wordt een bijzondere procedure ontwikkeld waarbij bepaalde aspecten van een scène gescheiden of weggenomen worden door de focus van een reeks opeenvolgende frames in te delen volgens verschillende organisatiepatronen. Terwijl de filmische handelingen gestructureerd worden in relatie tot een beperkte ruimte (een tak boven een eendenvijver), berust het filmisch proces op een visuele transformatie van een ‘pantoum’, een aan de literaire retoriek ontleende dichtvorm die zichzelf geleidelijk, voortdurend en op nauwgezette wijze transformeert.
ELLIPTIC is een filmwerk dat kijkt naar een beeld als reflecterend licht, naar hoe fel een lichtstraal afgebogen wordt als die een rand raakt en het beeld transformeert als het een lens binnenkomt. Een delicaat trage focusverlegging voert deze beweging mee in de kegel van het beeldveld tot in een diepte, en weer terug.
In ELLIPTIC is het de focus puller die het beeld uitdiept, manipuleert, de actie bepaalt, het ritme aangeeft en verrassingen vastlegt. Alsof het effectief mogelijk zou zijn om met een camera en bewegend beeld in de lagen van een stukje realiteit te graven. Alsof het medium film een werktuig kan zijn om een stukje werkelijkheid bloot te leggen, om het te analyseren en er betekenis voor te vinden. Het beeldkader is een cirkel, een gat waardoor de film kijkt naar het graven in een beeld. Door de beweging in scherpte naar de diepte toe wordt dit uitgesneden kader een bolvormige sfeer, een volume waarin details van voorwerpen en natuur een afgelijnde plaats vinden, en weer verdwijnen in de onscherpte.
De klankband werd beeld per beeld aangereikt door componiste Marie-Cécile Reber. Deze dialoog tussen beeld en klank begon met de vraag hoe het daglicht zelf, als golf of als een deeltjes-energie zou kunnen klinken en hoorbaar worden in haar transities. Het resultaat is een audio-visueel essay, waarin het luisteren het kijken lijkt te versterken. En vice versa. De titel ELLIPTIC, elliptisch, verwijst naar het cirkelvormige kader en krijgt tegelijkertijd de betekenis van raadselachtig, vormeloos, vaag zigzaggend, excentriek, variabel, indirect, onbepaald, en misschien ook intrigerend.