Selectie 18: Sid Iandovka & Anya Tsyrlina, Derek Jarman

2 April, 2023 - 18:15
Paddenhoek

Sid and Anya make a window onto a world of magical melancholy, where they are able to combine scathing cynicism with cringeworthy humor, lyrical beauty, and cultural critique into one seething mass of fits and starts, along with protracted meditations on the ordinary, the sublime and the hollowness that penetrates a history and a society. They dance across dreams and nightmares that become dreams and nightmares again and again, – and at the same time show us how it’s being done. We literally see the machinery at work, the digital surface and interior that cycle through this performance of sadness and joy, so that the viewer has little to do but also see, to keep seeing, because there is always this divine instability, and that keeps things alive.” (Leslie Thornton)

 

In the presence of Sid Iandovka & Anya Tsyrlina

horizōn

Sid Iandovka & Anya Tsyrlina
,
US, CH, RU
,
2019
,
digital
,
7'

De in Siberië geboren filmmakers Anya Tsyrlina en Sid Iandovka, die al vele jaren samenwerken, versmelten het poëtische uit een ongewone combinatie van verschillende formaten (archieffilm, analoge en digitale video, CGI), die vaak de late Sovjetperiode in hun thuisregio in beeld brengt. horizōn haalt een kort filmjournaal uit zijn specifieke context. Door het verhaal en het beeld zorgvuldig te manipuleren, blijft de kijker onthutst achter in een ondefinieerbare interzone tussen nostalgische propaganda en spookachtige science-fiction.

The Art of Mirrors

Derek Jarman
,
UK
,
1973
,
16mm
,
6'

The Art of Mirrors, opgenomen op Super 8, toont figuren die op de voor- en achtergrond van een lege ruimte bewegen en spiegels vasthouden die af en toe in de lens van de camera flitsen. De beelden in de film doen denken aan Jarmans abstracte landschapsschilderijen uit dezelfde periode. In zijn dagboek schreef Jarman: “Dit is iets wat alleen op een Super 8 camera gemaakt kon worden, met zijn ingebouwde meters en effecten.”

Pirate Tape

Derek Jarman
,
UK
,
1983
,
16mm
,
15'

Derek Jarmans filmportret van de Amerikaanse schrijver William S. Burroughs werd opgenomen in september 1982 tijdens zijn eerste bezoek aan Engeland om de legendarische Final Academy avonden in de South London Ritzy Cinema bij te wonen. Dit waren kunst- en performance-avonden met Burroughs als thema en werden georganiseerd door Psychic TV. Jarmans film toont Burroughs die op Tottenham Court Road handtekeningen uitdeelt aan fans en in een winkel alcohol koopt. De soundtrack van Psychic TV bevat een sample van de schrijver die “boys, school showers and swimming pools full of ‘em’” herhaalt.

 

Derek Jarman is surely the artist-filmmaker who was the closest to the subterranean cultural movement that David Keenan has coined “England’s Hidden Reverse," involving avant-garde, industrial, and experimental music scenes that emerged from the 1970s onwards. In 1980, Jarman invited Throbbing Gristle to provide a soundtrack for In the Shadow of The Sun. The collaboration started long-lasting relationships with members of TG, Psychic TV and Coil. In 1982, Jarman filmed William S. Burroughs during his first visit to London, where he made a cameo appearance for Jürgen Muschalek’s film Decoder (featuring Genesis P-Orridge) and attended the legendary Final Academy events, curated by Psychic TV. Jarman’s film shows Burroughs on Tottenham Court Road signing autographs with fans and inside a shop buying alcohol. The soundtrack by Psychic TV is a magical-industrial dreamscape of broken transmissions, arcane whispers, and psychic residue, featuring a sample of Burroughs repeating "boys, school showers and swimming pools full of 'em'". Additional footage shot by Jarman during Burroughs' visit is reported to have been confiscated by Scotland Yard in 1991 and remains lost. Jarman and Psychic TV would continue to collaborate (“magic bound us together,” Jarman wrote), with Jarman directing the music video for Catalan and starring as the spokesperson in the Psychic TV video A Spokesman for the Temple of Psychick Youth. (SD)

Signal to Noise

Sid Iandovka & Anya Tsyrlina
,
CH, RU
,
2023
,
digital
,
35'

Signal to Noise sluit een aantal projecten af die verband houden met de bewaard gebleven videobanden van schwimmen – een experimentele industrial/noise band van de vroege jaren negentig uit de (toenmalige Sovjet-) stad Novosibirsk. De film creëert een dialoog tussen de gevestigde archieven en de glibberige poëtica van een esoterische cultuur die zich inherent verzet tegen pogingen tot (her)representatie of deconstructie – en viert de grote utopische impulsen van marginale artistieke praktijken en op een andere wijze geleefde levens. (Herb Shellenberger)

 

Russian spoken, English subtitles