Ogawa Shinsuke & Ogawa Pro

1 April, 2019 - 5 May, 2019
CINEMATEK, BRUSSEL

Dit programma belicht het uitzonderlijke werk van Ogawa Productions, een collectief dat vanaf de late jaren 1960 onder impuls van documentairemaker Ogawa Shinsuke (1935- 1992) enkele van de belangrijkste politieke en sociale omwentelingen in het naoorlogse Japan hebben vastgelegd. Reeds vanaf hun eerste wapenfeiten, waarin ze zich toelegden op de protestbeweging van Japanse studenten, lieten de leden van het collectief zich opmerken door een radicaal engagement. De inzet van hun werk werd van meet af aan duidelijk gemaakt: een werkelijkheid kan niet worden gedocumenteerd zonder er zich werkelijk in onder te dompelen.  Die attitude werd nog radicaler toegepast tijdens hun verblijf in de Sanrizuka regio, waar ze vanaf 1968 deel uitmaakten van de verzetsbeweging die zich ontplooide tegen de onteigening van landbouwgronden met het oog op de constructie van een nieuwe internationale luchthaven. De filmmakers vestigden zich in het dorp Heta, waar ze vijf jaar lang leefden en werkten als leden van de plattelandsgemeenschap, wiens ervaringen en beproevingen ze registreerden met een enorme toewijding en gevoeligheid. Naargelang het conflict verwelkte, verplaatsten ze hun camera’s steeds meer van het rumoer van het slagveld naar het trage ritme van het dorpsleven. In 1974 verhuisde Ogawa Productions naar het dorp Magino, in de Yamagata prefectuur, waar ze gedurende een decennium een perfecte harmonie nastreefden tussen het cultiveren van hun filmpraktijk en het cultiveren van rijstgewassen. Nauwgezet verwezenlijkten ze er twee buitengewone films waarin historische en mythologische tijd samenvloeien met de ritmes van de seizoenscycli en het dagelijkse leven, resulterend in een ongeziene symbiose van wetenschappelijk onderzoek, documentaire benaderingen en fictionele re-enactments.    

Dit programma omvat de belangrijkste films die Ogawa Productions realiseerde tussen 1968 en 1986, alsook een reeks van films die een licht werpen op deze unieke praktijk, die actuele vragen opwerpt over de verhouding tussen cinema en engagement, representatie en participatie, maar ook over de complexe aard van het collectieve filmmaken.  

Deze selectie is een uitbreiding van het programma dat in samenwerking met Ricardo Matos Cabo werd samengesteld voor het Courtisane Festival 2017 en vormt een tweeluik met het programma dat tijdens het Courtisane Festival 2019 (3 – 7 april) wordt gewijd aan een filmmaker die samen met Ogawa het lichtend voorbeeld vormt van de Japanse geëngageerde cinema: Tsuchimoto Noriaki.  

Een initiatief van Cinematek en Courtisane, in samenwerking met de Japan Foundation, Athenée Français Cultural Center Tokyo en Yamagata International Documentary Film Festival.