02: Goldman / Fenz / Sala / Huyghe
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
Pestilent City beweegt van Times Square tot Harlem, van zuid tot noord over Manhattan. Onderweg stoot de film op alsmaar meer armoede, geweld, woede en tragische dronkenschap. In deze wereld is eenzaamheid absoluut, wreedheid de norm en ongeluk gemeengoed. “The rough black and white, the silence, the hypnotic, pointillistic rendering of bodies, the looks and gestures incapable of making contact with another body – all this elaborates a heroism of immanence. But Goldman’s cinema takes us beyond even the darkest melancholy, because nothing is either lost or given, except for appetite.” (Nicole Brenez)
Robert Fenz filmde ‘s nachts in Marseille met vervallen 7250 Ektachrome. La Nuit is een uiterst stille film in ongewone en intrigerende kleurtonen die de texturen en lichten van de stille straten portretteren. Zo wordt de slapende stad weerspiegeld in de materiële kwaliteiten van zijn Kodakfilm. Fenz is een van de meest bijzondere en geëngageerde filmmakers die de tradities van de avant-garde film vandaag nieuw leven inblazen. Zijn persoonlijke en poëtische portretten van mensen en plaatsen geven blijk van een zeldzame energie en rusteloze schoonheid.
Nadat de voormalige kunstenaar Edi Rama in 2000 burgemeester van Tirana werd, lanceerde hij meteen een controversieel project om de onrustige Albanese hoofdstad te doen opleven. hij herschilderde afbrokkelende gebouwen in een wild palet van kleuren en patronen. Deze esthetische en politieke daad bracht sociale veranderingen en vooral veel debat teweeg door de manier waarop tekenen van verandering gevisualiseerd werden. Drie jaar later werden Rama en zijn project het onderwerp in deze fascinerende film van kunstenaar en Rama’s vriend Anri Sala.
A passage through the city.
Shadowing people and dogs.
The night, always mysterious.
Your eyes open
and for one second you think
that you have seen the truth.
In São Paulo zijn private en publieke ruimte sterk van elkaar afgescheiden. Hekkens en nachtwakers omringen de gebouwen waar de mensen wonen en beschermen ze tegen ‘het gevaar’ dat in en van de straten komt. Het is aanlokkelijk om binnen te blijven. Leni Huyghe trok ‘s nachts met haar camera de straten op en filmde er deze donkere, maar prachtige videobrief.