07: Alsharif / Hopinka / Smith

4 April, 2015 - 14:30
SPHINX 2

 

 

SELECTIE 2015

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

 

De films en video’s van Basma Alsharif exploreren de subjectieve ervaring van een politiek landschap, onderzoeken de verbanden tussen geografische ruimte en de mentale representatie daarvan. Alsharif werd geboren in Koeweit uit Palestijnse ouders en haar nomadisch bestaan – ze groeide op in Frankrijk en de Verenigde Staten en woonde in Beiroet, Amman en Caïro – is stevig verankerd in haar werk, dat vaak experimenteert met de ideeën van bilocatie en de figuur van de dubbelganger. In de onmogelijkheid verkerend om naar Palestina te reizen, gebruikt Alsharif in Deep Sleep (2014) zelfhypnose en meerdere beeldlagen als een manier om op twee plaatsen tegelijk te zijn en haar vaderland te bereiken, al is het dan ook maar via het medium film. Of ze nu fotografie, film, video, klank, tekst of taal gebruikt, centraal in Alsharifs werk en haar voortdurend in vraag stellen van de relatie tussen geschiedenis en de menselijke conditie staat de voorstelling van Palestina als een plaats waar een constant gevoel van dreiging en de steeds veranderende geografische grenzen een onwerkelijk gevoel veroorzaken. Dit tweeledige programma, met Alsharif als cocurator, vangt aan met een selectie van haar vroege video’s, die gepresenteerd worden in dialoog met werk van de Britse filmmaker John Smiths en Native American kunstenaar Sky Hopinka.

In het tweede deel worden drie recente werken van Alsharif begeleid, gecontextualiseerd en uitgedaagd door contemporaine films van de Amerikaanse kunstenaars en filmmakers Mary Helena Clark, Claudrena Harold & Kevin Jerome Everson, Michael Robinson en Mike Stoltz.

Wawa

Sky Hopinka
,
US
,
HD
,
colour
,
6'

Sky Hopinka is lid van de Ho-Chunk Nation of Wisconsin en werkt aan verschillende projecten die voortspruiten uit ideeën over hedendaagse inheemse linguïstische concepten en beelden. In Wawa zweeft Hopinka tussen een Chinuk Wawa les in New York en een reeks interviews van en met Henry Zenk, de vooraanstaande specialist in Chinuk Wawa, een taal die ontstond toen Europese en Amerikaanse handelaars en kolonisten in de achttiende en negentiende eeuw de door de oorspronkelijke bewoners van de Amerikaanse noordwestkust gesproken taal begonnen te gebruiken.

Dirty Pictures

John Smith
,
UK
,
2007
,
video
,
colour
,
14'

Verhuizend van een hotel in Bethlehem naar een ander hotel in Oost-Jeruzalem wordt een filmmaker geconfronteerd met een reeks problemen die te maken hebben met een plafond, een videocamera en de bezetting van Palestina door Israël. Dirty Pictures is het zevende deel van de reeks Hotel Diaries, een verzameling video-opnames die werden gemaakt in hotelkamers en die persoonlijke ervaringen koppelen aan hedendaagse wereldgebeurtenissen.

We Began by Measuring Distance

Basma Alsharif
,
EG
,
2009
,
video
,
colour
,
19'

Lange stilstaande beelden, tekst, taal en geluid worden samengevlochten om het verhaal te vertellen van een anonieme groep die zich bezig houdt met het meten van afstanden. Onschuldige metingen gaan over in politieke afstanden en er wordt onderzocht hoe beeld en geluid de geschiedenis communiceren. We Began by Measuring Distance exploreert de uiteindelijke ontgoocheling in feiten wanneer het visuele er niet in slaagt het tragische te communiceren. (Basma Alsharif)

Blight

John Smith
,
UK
,
1996
,
video
,
colour
,
16'

Blight werd gemaakt in samenwerking met componiste Jocelyn Pook. De film draait rond de aanleg van de M11 Link Road in Oost-Londen en gebruikt beelden en geluiden van afbraak en wegenbouw in combinatie met uitspraken van de lokale bewoners. Hoewel de film opgebouwd is uit beelden en geluiden van reële gebeurtenissen, maakt Blight gebruik van de ambiguïteiten van het verzamelde materiaal om nieuwe betekenissen en metaforen te produceren. De realiteit wordt gefictionaliseerd via framing- en montagestrategieën.

Home Movies Gaza

Basma Alsharif
,
FR, PS
,
2013
,
HD
,
colour
,
24'

Home Movies Gaza toont ons de Gazastrook als een microkosmos voor het falen van de beschaving. In een poging om het alledaagse te beschrijven van een plaats die strijdt voor de meest elementaire mensenrechten, eist deze video een perspectief op van binnenin de huiselijke sferen van een territorium dat complex is, verwaarloosd wordt en alles bij elkaar genomen onmogelijk te scheiden is van zijn politieke identiteit. (Basma Alsharif)

Om

John Smith
,
UK
,
1986
,
video
,
colour
,
4'

Een film over kapsels, kleren en de relaties tussen beeld en geluid. (John Smith)