08: Alsharif / Clark / Harold & Everson / Robinson / Stoltz

4 April, 2015 - 17:30
SPHINX 3

 

 

SELECTIE 2015

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

 

In dit tweede deel van het programma samengesteld met Basma Alsharif worden drie van haar recente werken begeleid, gecontextualiseerd en uitgedaagd door hedendaagse films van de Amerikaanse kunstenaars en filmmakers Mary Helena Clark, Claudrena Harold & Kevin Jerome Everson, Michael Robinson en Mike Stoltz.

The Dragon is the Frame

Mary Helena Clark
,
US
,
2014
,
16mm
,
colour
,
14'

Een experimentele detectivefilm gemaakt als herinnering: het bijhouden van een dagboek, voetnoten van de filmgeschiedenis en het raadsel van depressie. (Mary Helena Clark)

Deep Sleep

Basma Alsharif
,
GR, MT, PS
,
2014
,
HD
,
colour
,
13'

A hypnosis-inducing pan-geographic shuttle built on brainwave generating binaural beats, Deep Sleep takes us on a journey through the sound waves of Gaza to travel between different sights of modern ruin. Restricted from to travel to Palestine, I learned autohypnosis for the purpose of bilocating. What results is a journey recorded on super 8mm film to the ruins of ancient civilizations embedded in modern civilization in ruins, to a site ruined beyond evidence of civilization. Deep Sleep is an invitation to move from the corporeal self to the cinema space in a collective act of bilocation that transcends the limits of geographical borders and plays with the fallibility of memory.” (Basma Alsharif)

Een performatieve film waarin Alsharif onder zelfhypnose beelden draait in Athene, Malta en de ‘post-beschaving’ van de Gazastrook.

Sugarcoated Arsenic

Claudrena Harold & Kevin Jerome Everson
,
US
,
2014
,
DCP
,
colour
,
20'

Veel van mijn werk als historica is gewijd aan de verkenning van de nuances in de zuiderlijke zwarte stem – beladen stiltes, krachtig gefluister en uitbarstende woede. Het ontstaan van Sugarcoated Arsenic kan teruggevoerd worden op mijn ontdekking van zeldzaam archiefmateriaal (audiotapes van Professor Vivian Gordon, afgedankte foto’s, plaatselijke kranten) in de University of Virginia, dat de diepe maar grotendeels ongedocumenteerd gebleven connectie van deze instelling met de culturele en politieke revoltes van de late jaren 1960 en de vroege jaren 1970 aan het licht bracht. De film vat niet enkel het spontane van de levens van onze personages, maar ook het improvisatorisch karakter van het werk dat ik samen met Kevin maak. (Claudrena Harold)

O, Persecuted

Basma Alsharif
,
UK, PS
,
2014
,
HD
,
12'

O, Persecuted maakt van het restaureren van Our Small Houses, de Palestijnse militante film van Kassem Hawal uit 1974, een performance die enkel mogelijk is via film. Snelheid, lichamen en de beweging van het verleden naar een toekomst waar ideologie met escapisme botst. (Basma Alsharif)

And We All Shine On

Michael Robinson
,
US
,
2006
,
16mm
,
colour
,
7'

An ill wind is transmitting through the lonely night, spreading deception and myth along its murky path, singing the dangers of the mediated spirit. (Michael Robinson)

Under The Atmosphere

Mike Stoltz
,
US
,
2014
,
16mm
,
colour
,
15'

Gefilmd aan de ‘Space Coast’ in Florida op de locaties waar de lanceerplatforms van de NASA zich bevinden. Ongebruikte ruimtevaartuigen, geheimzinnige tekst, geactiveerde landschappen en de oppervlakte van het beeld werken naar een ‘future-past shot reverse shot’. (Mike Stotz)

A Field Guide to the Ferns

Basma Alsharif
,
US
,
2015
,
HD
,
colour
,
10'

Een horror natuurfilm. Primitieve gewelddadigheid ontmoet de brutaliteit van de moderne wereld in Ruggero Deodato’s tijdloze viscerale horror. Cannibal Holocaust herleeft diep in de wouden van New Hampshire, waar de grenzen tussen apathie en geweld vervagen. (Basma Alsharif)