14: Wang Bing
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
Sinds zijn meesterlijke, negen uur durende Tie Xi Qu: West of the Tracks geldt Wang Bing als een van de grootste hedendaagse documentairemakers die geduld vraagt van de kijkers, maar dat veelvoudig beloont. Voor zijn nieuwste film verbleef hij maanden in een psychiatrische inrichting in een Zuid-Chinese provinciestad en monteerde uit ongeveer 280 uur film dit bijna vier uur durende document. In de slecht onderhouden ruimtes, waar de mannen dicht op elkaar staan, slapen, praten, ruziën, wassen of urineren, observeert Wang Bing's camera hen met absoluut respect en eindeloos mededogen. Wang Bing: “Deze film benadert hen op het moment dat ze door hun familie en de maatschappij in de steek zijn gelaten. Er is geen vrijheid in dit ziekenhuis. Maar als mensen achter tralies gestopt worden, zijn ze in staat een nieuwe wereld te scheppen, zonder beperkingen in moraal of gedrag. In het nachtelijk donker zijn hun lichamen als spoken, op zoek naar liefde, fysiek of sentimenteel.”
in samenwerking met CINEMATEK en Museum Dr. Guislain
Eind oktober 2014 organiseert CINEMATEK een retrospectieve van de films van Wang Bing in aanwezigheid van de regisseur.