15: Eric Baudelaire
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
Courtisane is een platform voor film en audiovisuele kunsten. In de vorm van een jaarlijks festival, filmvertoningen, gesprekken en publicaties onderzoeken we de relaties tussen beeld en wereld, esthetiek en politiek, experiment en engagement.
Courtisane is a platform for film and audiovisual arts. Through a yearly festival, film screenings, talks and publications, we research the relations between image and world, aesthetics and politics, experiment and engagement.
Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.
Het scenario van The Ugly One werd op verzoek van regisseur Eric Baudelaire geschreven door Masao Adachi, over wie Baudelaire eerder de documentaire The Anabasis of May and Fusako Shigenobu, Masao Adachi and 27 Years Without Images maakte, die in 2012 ook op het Courtisane Festival te zien was. Adachi maakte in de jaren zeventig en tachtig deel uit van de extreem-linkse beweging Japanese Red Army. De JRA vocht niet alleen in Japan, maar ook in Libanon, waar Adachi jarenlang woonde en waar hij de Palestijnse revolutie actief steunde.
“De personages van Michel and Lili zijn op zoek naar zichzelf, op drift in een zee van herinneringen van Adachi, het verhaal dat hij voor hen uitzet, en de camera van de regisseur, wiens film breekt met de narratieve instructies die Adachi stuurt vanuit Tokyo. De film - deels liefdesverhaal, deels politieke fabel, half documentaire en half fictie - herbergt een confrontatie tussen twee generaties van politiek en cinema, als een verkenning van de kwesties van verzet en spijt.” (Eric baudelaire)